Formål
Alle bydele i Gladsaxe skal være i social balance. De skal være attraktive, velfungerende og fri for bandekriminalitet. Det sted man bor og vokser op, må ikke i sig selv være begrænsende for muligheden for at leve et selvstændigt, aktivt, sundt og ansvarligt liv.
Målet er todelt:
• Indsatsen skal sikre, at de borgere, der bor eller vokser op i udsatte bydele, har lige så gode livsmuligheder, som hvis de boede et andet sted i kommunen.
• Indsatsen skal fastholde og tiltrække flere borgere, der bidrager med ressourcer til fællesskabet i kommunens udsatte bydele.
Målgruppe & Arena
Alle borgere i de tre bydele: Høje Gladsaxe, Værebro Park, Mørkhøj
Type af indsats
Indsatsen er et projekt
Projekt periode
01.01.2016 - 31.12.2030
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
I strategien for Social balance arbejdes der i 3 spor: Et socialt, et fysisk og et organisatorisk spor.
• Indsatser som skal forebygge diabetes og understøtte rygestop. Der er arbejdet med at opspore og vejlede sårbare borgere i sundhed.
• Der arbejdes med lommepengejobs, hvor udsatte unge får muligheden for at få et fritidsjob. Unge lærer, hvordan man søger et job, får feedback på henvendelser osv.
• Værebro Rådgivningen er en brobyggende og opsøgende åben anonym rådgivning. Rådgivningen understøtter den enkelte borgers mestring af eget liv, ved at hjælpe borgeren til at overkomme digitale og sproglige barrierer, understøtte borgeren i ”at finde vej” hos det offentlige og andre instanser samt brobygge til tilbud og ydelser.
• Et tværfagligt kunstprojekt ”Opdag din By” er en kunststi mellem Værebro Park og Bagsværd. Borgere kan opdage deres by på ny og frit benytte sig af midlertidige kunstinstallationer.
Organisering og samarbejdspartnere
Kommunal organisering:
Styregruppen består af alle direktører og relevante fagchefer. Kommunaldirektøren er formand. Styregruppen skal sikre viden om og koordinering af indsatser, så fokus fastholdes og bliver en del af ‘hele’ kommunen.
Enheden for Social balance består af en leder, en repræsentant fra hver forvaltning (3 medarbejdere), 2 decentrale lokale ledere i to af områderne og en social innovator i det tredje område. Enheden skal implementere og konkretisere styregruppens beslutninger.
Lokal organisering:
De to lokale ledere og den sociale innovator arbejder i lokalområderne. I to af områderne er der også boligsociale indsatser. Der er fremskudte medarbejdere fra kernedriften i Gladsaxe Kommune, som arbejder i to af lokalområderne.
Der er et strategisk partnerskab med boligorganisationerne i hvert område. I hvert område er der en koordinationsgruppe med de lokale kommunale ledere og boligorganisationerne.
Rekruttering
Rekruttering foregår på forskellige måder afhængig af hvilke aktiviteter og tilbud, der igangsættes
Økonomi pr. år
Ikke oplyst
• Leder af Social balance og de lokale ledere og medarbejdere er finansieret gennem budgettet for Social balance.
• Værebro rådgivning (de fremskudte medarbejdere i Værebro) finansieres af Social balances budget. Den fremskudte sundhedsmedarbejder og den fremskudte forebyggelseskonsulent er samfinansieret af Social balance og de respektive fagforvaltninger.
• Derudover er der bevilliget midler til den sociale innovator i Mørkhøj, en slags boligsocial indsats i Høje Gladsaxe og til mentorordning.
• Der er en pulje, der skal bruges til prøvehandlinger.
Fokus på at skabe social balance handler om, at kernedriften skal arbejde anderledes. At vi kommer ud i lokalområderne på en anden måde. Og så prøver vi at følge udviklingen og sætte det lange lys på, så vi kan se, om vi gør en forskel på den lange bane. Vi er forbi de hurtige og nemme løsninger. Nu er det svært og det, vi ikke nødvendigvis ved, hvordan vi gør.
Virkning
I 2021 blev der lavet en base-line undersøgelse indenfor 9 tematikker blandt borgerne i de tre lokalområder. Denne undersøgelse er også gennemført blandt borgere i resten af Gladsaxe Kommune for at kunne sammenligne. Denne undersøgelse gennemføres igen efter 3 år for at se, om det lykkes at skabe mere balance indenfor de 9 områder.
Aktiviteter, tilbud og prøvehandlinger evalueres af de fagforvaltninger, der har ejerskabet på disse
Evalueret
Nej, Ikke evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Se beskrivelse i det vedhæftede dokument, hvor borgmester, direktør, leder og medarbejdere uddyber lokalsamfundsindsatsen og giver gode råd til andre kommuner, der vil arbejde med lokalsamfund som sundhedsfremmende arena
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Se beskrivelse i det vedhæftede dokument, hvor borgmester, direktør, leder og medarbejdere uddyber lokalsamfundsindsatsen, herunder svagheder ved indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Se beskrivelse i det vedhæftede dokument, hvor borgmester, direktør, leder og medarbejdere uddyber lokalsamfundsindsatsen, herunder styrker ved indsatsen
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!