Formål
Samarbejde med March mod Ensomhed (MME) med fokus på at dagsordensætte ensomhed som samfundsmæssigt problem. HKs motivation for at deltage: - Sætte fokus på fællesskabet som vejen ud af ensomhed - Arrangere fællesspisning i forbindelse med MME - Mobilisere borgere og medborgere i marchen og skabe opmærksomhed omkring problemstillinger som enhed samt social og mental udsathed.
Alt peger på, at når mennesker får lov at indgå i meningsfulde fællesskaber, er det med til at styrke deres positive sociale identitet og øge deres mentale sundhed og trivsel.
Vi tror på, at kulturaktiviteter, fritidsliv og det at deltage i civilsamfundet er vigtige nøgler til at styrke den enkeltes selvfølelse. Vi forsøger at hjælpe mennesker ind i eksisterende fællesskaber i det omkringliggende samfund. Vores arbejde bygger på metoden ABC for mental sundhed.
Målgruppe & Arena
March mod ensomhed var et tilbud til borgere i kommunen, herunder foreninger og tilbud i civilsamfundet.
Type af indsats
Indsatsen er et projekt
Projekt periode
01.01.2021 - 01.10.2021
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Hvert år fra uge 33 til og med uge 40 udfører Patrick Cakirli March mod Ensomhed, hvor han vandrer 1.600 kilometer fra Nexø til Rønne på Bornholm - ned gennem Nordsjælland, København, Midt- og Sydsjælland til Sydhavsøerne - videre over Langeland, Tåsinge og rundt på Fyn - op gennem Sønder-, Øst- og Nordjylland - og til sidst ned gennem Vestjylland til Esbjerg’
Holstebro Kommune har samarbejdet med March mod Ensomhed omkring planlægningen.
Dagen inden marchen i Holstebro, den 4. oktober bliver der arrangeret fællesspisning, bl.a. målrettet mennesker som har eller har haft ensomhed inde på livet. Her fortalte Patrick sin personlige historie.
D. 5. oktober blev der arrangeret fælles morgenmad inden March mod Ensomhed fortsatte til Herning.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Med i planlægning og afvikling er Kultur & Frivillighuset, Slagteriets Maddivision, Odin Teatret, Kultur og Fritid og Socialafdelingen i Holstebro Kommune samt Socialafdelingens egne åbne væresteder Montagen og Kafferisteriet.
Rekruttering
I Holstebro kommune blev borgerne rekrutteret gennem kommunikationsmateriale på Facebook, plakater og hjemmeside. Samt direkte kontakt og samarbejdsmøder med samarbejdspartnere.
Økonomi pr. år
Ikke oplyst
8.500 kr. og derudover mange timer. Nordea-fonden donerede 5.000 til arrangementet.
Vi støtter March mod Ensomhed, fordi konceptet taler ind i en vigtig dagsorden. Ensomhed er et invaliderende problem for den enkelte og en stor belastning for samfundet, og derfor er det en fælles opgave, vi må løse i flok.
- Vi er stolte og taknemmelige for det brede samarbejde, som March mod ensomhed har dannet grobund for. Hvilket understreger vigtigheden af budskabet, som et fælles samfundsmæssigt problem.
Virkning
Stor opmærksomhed omkring vores område gennem et genkendeligt budskab. Mobilisering i fællesskab på tværs af mange områder. Dagsordensætning af fællesskabets store betydning.
Evalueret
Nej, Ikke evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Meget relevant dagsorden til tværgående samarbejde, som virker samlende for aktører fra forskellige arenaer og kommunale områder.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Virkningen af indsatsen er folkeoplysning omkring det samfundsproblem og mobilisering af medborgere.
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!