Formål
Målet er at inspirere mennesker, der er stoppet på arbejdsmarkedet til at bevæge sig i naturen sammen med andre.
Delmål er:
- Fastholdelse i aktiviteter med andre
- Intro til aktiviteter i nærmiljøet
- Flere gode leveår.
Målgruppe & Arena
Et fællesskab for de borgere, der vil inspireres til endnu flere gode leveår efter arbejdslivet. Man kan fx være på pension, efterløn eller førtidspension.
Fast indendørsbase med toiletforhold og aktiviteterne foregår altid ude. Der sluttes af med fælleskaffe og alle får et termokrus med logo.
Trivsel: Vi bruger naturen til øvelser for både krop og sjæl og er fælles om, hvordan vi skaber mange gode leveår.
Inspiration: Vi deler erfaringer og inspirerer hinanden til hverdagen som pensionist og muligheder i foreningslivet i Rødovre.
Udeliv: Vi udforsker lokalhistorien, dyrelivet og den smukke natur i Rødovre.
Motion: Vi bevæger os i naturen på ujævnt terræn og bliver inspireret i naturen til at være aktive i hverdagen.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
10/09/2024
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Lukkede hold med opstart både efterår og forår. 12 gange pr. forløb.
12 mødegange af to timer, med max 20 deltagere, men flere tilmeldte, fordi der altid er nogen, der ikke dukker op.
Tre Sundhedskonsulenter med uddannelse og kompetencer inden for alle KRAMM faktorer herunder særlig motion, kost, mental Sundhed (herunder ABC og søvn) er fast tilknyttet forløbet (primært to instruktører pr. gang) samt nogle gange eksterne undervisere, fx fra Frivillighedscenter, Cykling uden alder, DGI (igennem vores Kultur- og fritidsafdeling), Naturcenter.
Fysisk aktivitet: leg, powerwalk, cirkeltræning, balance, mobilitet ved brug af naturen og rekvisitter i naturen.
Mental aktivitet: afspænding, bevidsthed, refleksionstid
Temaoplæg/dialog relateret til det gode seniorliv og lokalkultur/natur
Metoder:
ABC for mental sundhed.
Sundhedspædagogisk.
Motiverende Samtale i grupper.
Organisering og samarbejdspartnere
Sundhedscenterets konsulenter planlægger, koordinerer og gennemfører forløbene. De rekrutterer eksterne aktører, herunder fx fra Kultur- og Fritid (DGI), Frivillighedscenter, Foreninger.
De får understøttelse af vores egen kommunikationsmedarbejder og adm. medarbejder.
I opstartsfasen var der en udviklings- og implementeringsgruppe bestående af to sundhedskonsulenter, en kommunikationsmedarbejder og leder.
Rekruttering
Deltagerne oplyser, at de primært er rekrutteret via lokalavisen samt vores egen Facebookside. Haft både opslag og videoer med instruktørerne samt tidligere deltagere. Udleveret postkort og haft liggende hos både praktiserende læger, forebyggende sygeplejersker med flere. Til andet forløb har 17 % af deltagerne hørt om forløbet, via nogen de kender.
Vi har haft succes med rekruttering og måtte genåbne for tilmeldinger, da de første 20 pladser hurtig blev taget.
Økonomi pr. år
< 50.000
Eksisterende medarbejdertimer til forberedelse, koordinering og drift. Samt kommunikations- og administrativ medarbejdertimer til kampagne/kommunikation, tilmelding, evalueringer. Måske i alt 160 timer på det første år med to forløb. Fremadrettet forventes at bruges omkring 110 medarbejdertimer på et år med to forløb. Det svarer til lidt under 50.000 kr. årligt.
”Nu har Kultur- og Fritidsforvaltningen etableret kontakt med konsulent fra DGI, som har været med ude at træne en enkelt gang med holdet. Han er nu ved at prøve at skaffe billigt medlemskab i en lokal forening til alle dem, der selv vil forsætte med at træne sammen ude i naturen efter endt forløb. ”
Virkning
Vi har opnået vores mål og delmål i begge forløb.
Vil forsat gerne have fat i de borgere, der ikke i forvejen er aktive. Det lykkedes vi endnu ikke med i særlig høj grad.
Ved opstart og undervejs i forløbet inddrages borgerne i ønske til temaer og aktivitet. Fx om de vil høre om søvn eller alkohol.
Der udføres evaluering efter hvert forløb, hvor der via link sendes spørgeskema til borgerne enten på sms eller mail. De får tid til at besvare dette til sidste gang i forløbet.
For de to forløb har vi i alt 37 besvarelser. Cirka 2/3 af deltagerne er kvinder.
- Omkring 40 % af deltagerne tilkendegiver at primær årsag for tilmelde sig er for at være fysisk aktiv.
- Cirka 20 % tilkendegiver, at det er en blanding af det at være fysisk aktiv, være i naturen, være social, blive introduceret til aktiviteter i Rødovre, som er årsag til deres tilmelding.
- Omkring 60 % svarer at det har været ”meget vigtig” for dem, at OTIUM foregik i naturen frem for en idrætssal.
Gns. 4 afbud pr. borger.
Udvalgte resultater i forhold til vores målsætning:
- 83 % svarer, at de er blevet inspireret til at komme mere ud i naturen eller bruge naturen på nye måder.
- 64 % svarer, at de har planer om at starte til ny aktivitet efter OTIUM slutter.
- 43 % svarer ja eller delvis til, at de har fået nye bekendtskaber, de tager med videre på deres vej.
- 37 % svarer, at de i ”høj grad” eller ”meget høj grad” har fået ny viden om sundhedstilbud til seniorer i Rødovre.
- 40 % svarer, at i ”høj grad” eller ”meget høj grad” at have fået bredere viden om sundhed
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Vi er optaget af at mindske social ulighed i sundhed samt øge borgernes sundhedskompetencer og arbejder derfor forsat på at rekruttere dem, der ikke er aktive i forvejen i fx forening, seniorjob eller lignende. Fx igennem praktiserende læger, forebyggende sygeplejersker. Vi forsøgte at rekruttere via pensionsselskaber, men det var ikke muligt.
Omkring 80 % af deltagerne oplyser at være aktive i forvejen.
Vi er i høj grad lykkedes med udslusning og fastholdelse samt brug af naturen:
En gruppe af omkring 10 borgere fra det første forløb mødes forsat og træner ude sammen. Der er cirka 10 fra det andet hold, som også gerne vil forsætte med at træne sammen med de andre. De 10 selvtrænere fra det første hold, var inviteret med til det næste holds sidste 3 ganges fysisk træning, for at blive inspireret igen og mindet om forskellige øvelser.
Igennem vores Kultur- og Fritidsafdeling er vi i kontakt med DGI som vores samarbejdspartner, som vil forsøge at skaffe gruppen af selvtrænere et billigt medlemskab i en eksisterende forening i Rødovre. Samtidig vil man via eksterne midler forsøge at skaffe en gratis naturvejleder. Sundhedskonsulenterne fra Sundhedscenteret understøtter forsat selvtræningsholdet med fx at skaffe adgang til indendørs lokale til opbevaring med toiletadgang og holder løbende opfølgning med gruppen.
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Vi havde ambitioner om åbent forløb, der løber hele året hver uge, men det blev for omstændigt i forhold til planlægning og koordinering. Så lukket og afgrænset forløb blev alligevel løsningen.
Det samme gælder ambitioner om bålkaffe og naturvejleder. Og det viste sig, at forløbet uden dette alligevel var en stor succes.
OBS på målgruppen. Er det kun dem med mange ressourcer vi fanger og giver det forsat god mening med forløbet? Ja – for vi kan se, at vi forbereder deltagernes viden om sundhed og lyst til at være sammen med andre samt i naturen. Vi kan også se, at de få, som ikke var aktive forinden, bliver en del af fællesskabet og nogle af dem forsætter efterfølgende med at bruge naturen og være aktiv sammen med andre.
Sæt i gang – så kommer andre aktører langsomt med. Borgerne er gode sparringspartnere til at udvikle og forbedre.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
I starten udfordret på at finde passende natursted, hvor vi havde adgang til indendørsfaciliteter.
Vanskeligt at få andre forvaltninger og foreninger med til start. De skal have mere tid. Så vi gik bare i gang og nu får vi flere og flere med.
Vanskeligt at rekruttere den sårbare gruppe, som vi ved er ensomme og inaktive efter de er stoppet på arbejdsmarkedet. Herunder vanskeligt at rekruttere mænd. Flere af den tredjedel af mænd der har deltaget, er kommet sammen med deres hustru.
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
At vi bare selv gik i gang og udviklede og forbedrede undervejs.
At det ikke var et projekt med ekstra ressourcer, men noget vi prioriterer som en del af driften.
Sundhedskonsulenter, leder og kommunikationsmedarbejder til at brainstorme og udvikle sammen til start og løbende.
Efter vores kommunikation om forløbene til både interne og eksterne samarbejdspartnere har vi fået flere gode forslag til forbedringer, temaer og rekruttering.
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!