Formål
Formålet med kampagnen, var at skabe opmærksomhed til Røgfrit Odense, samt rekruttere borgere til STOP-forløb.
Målgruppe & Arena
Målgruppen var borgere i Odense, i alderen 30-65 år. Den var ikke kønsbestemt, ej heller specificeret på andre demografiske områder.
Arenaen var Facebook. Formatet var billedgrafisk
Type af indsats
Indsatsen er et projekt
Projekt periode
11.10.2022 - 01.11.2022
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Indsatsen var ganske kort og komprimeret. Den tog udgangspunkt i det, på det tidspunkt, forestående folketingsvalg. Inspirationen omkring valget gav os frie rammer til at skabe kommunikation, der formidlede at rygestop (og nikotinstop generelt) er et valg man tager.
Organisering og samarbejdspartnere
Indsatsen blev udført internt i Røgfrit Odense, Odense Kommune, og havde ikke samarbejde med øvrige aktører.
Internt var fordelingen, at studentermedhjælperne udførte det grafiske arbejde, og forfattede den tilhørende tekst, samt planlagde og udgav opslagene. I samråd med de øvrige ansatte i teamet.
Rekruttering
Økonomi pr. år
< 50.000
Anonncen på Facebook havde et budget på 1000 kroner.
Indsatsen var ganske kort og komprimeret. Den tog udgangspunkt i det, på det tidspunkt, forestående folketingsvalg.
Virkning
Vi kan på Meta Business se hvor mange klik annoncen har genereret. Vi har i perioden opnået ca. 400 klik på annoncen.
Evalueret
Nej, Ikke evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Indsatsen havde et samtids relevant perspektiv, som gjorde det muligt at give borgerne et nyt syn på vores organisation.
Ønsker man at skabe et lignede oplæg, f.eks. i forbindelse med valg eller andet, skal man afsætte bedre tid til at lave den nødvendige research inden.
Vi kom eksempelvis ud for at måtte ændre farve på opslag 2, da Moderaternes farve er lilla, og vi ikke skulle associeres med et parti.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Odense Kommune har nogle retningslinjer for kommunikationen, som vi skal følge. Det satte ikke på nogen måde en stopklods for projektet, men gjorde at vi måtte overveje hvert enkelt ordvalg nøje.
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Der var ikke nogen fremmende tiltag.
Vi har altid annoncer kørende og altid massere af grafisk arbejde. Det nye her, var udelukkende at tænke valg perioden ind, til vores fordel.
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!