LÆR AT TACKLE angst og depression

Gratis selvhjælpskursus for borgere over 18 år i Odense Kommune.

Type indsats

Indsatsen er i drift

Økonomi pr. år

Ikke oplyst

Kommune/organisation

Kontakt

Stine Krogager Martinsen
Rådgiver og koordinator
Center for Mental Sundhed
Tlf: 30684589
stkma@odense.dk

Formål

Formålet med kurset er, at give deltagerne mulighed for at lære at kontrollere symptomer som uro, træthed og tristhed. På kurset lærer man også at tackle andre udfordringer som f.eks. isolation og lignende. Som kursist får man et frirum til at dele erfaringer og tanker med andre, der har det ligesom én selv. Redskaberne er den mentale værktøjskasse, som man altid har med sig.

Målgruppe & Arena

Kurset henvender sig til alle over 18 år, der oplever symptomer på angst og/eller depression, og som har lyst til at lære nye måder til at håndtere hverdagens udfordringer. Pårørende er også velkomne på kurset. Kurset foregår hos Center for Mental Sundhed i Odense

Type af indsats

Indsatsen er i drift

-

Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne

Tilbud

Beskrivelse af indsats

LÆR AT TACKLE er et selvhjælpskursus baseret på kognitiv indlæringspsykologi.
Kurset forløber sig over 7 uger med 1 ugentlig mødegang af 2,5 time. Der er mellem 12-16 kursister på holdet. Undervisningen bygger på ligemandsprincippet, da instruktørerne selv har været kursister på kurset, og efterfølgende er blevet uddannet som instruktører gennem Komiteen for Sundhedsoplysning, der har licens til LÆR AT TACKLE. Inden opstart bliver alle indkaldt til en forsamtale med en koordinator fra Center for Mental Sundhed.

Organisering og samarbejdspartnere

Komiteen for Sundhedsoplysning har licens til at koordinere og implementere LÆR AT TACKLE-konceptet i Danmark.
Odense Kommune har købt sig ind til at kunne videreformidle og undervise i kurserne.
Det er frivillige uddannede instruktører der underviser på holdene.

Rekruttering

Kursisterne kommer i kontakt med Center for Mental Sundhed enten fordi de bliver henvist af egen læge, jobrådgiver eller sagsbehandler, eller fordi de gennem centrets hjemmeside, sociale medier, pjecer eller gennem familie, venner eller bekendte får kendskab til centret. Derfra vurderes der ud fra en forsamtale med en af centrets koordinatorer, hvorvidt vedkommende vil få gavn af at deltage på et LÆR AT TACKLE-kursus. De fleste henvender sig, fordi de har læst om os på vores hjemmeside eller på Facebook. Vi har stort set kun mennesker der selv lider af angst eller depression på holdet. Vi har specifikke ”LÆR AT TACKLE hverdagen som pårørende”-hold, hvor de fleste pårørende kommer på. Vi har ca. 60-80 kursister igennem et kursusforløb om året, fordelt på 4-6 hold.

 

Økonomi pr. år

Ikke oplyst

 

”Hjælp til selvhjælp – gode redskaber til at tage med herfra og som kan bruges i hverdagen”

”Et trygt og sikkert rum med andre i samme situation”

”Meget anbefalelsesværdigt. Bliver mødt i øjenhøjde og får konkrete værktøjer til at håndtere problemstillinger”

Citater fra kursister på LÆR AT TACKLE angst og depression, ,

Virkning

Alle kurser afsluttes med en evaluering i form af et spørgeskema. Effekten ses bl.a. på:
- Bedre selvvurderet helbred
- Reduktion af smerte og træthed
- Reduktion af symptomer på angst og depression
- Reduktion af bekymring for helbred
- Øget self-efficacy (tro på egne evner)
- Reduceret funktionsbegrænsning
- Øget brug af kognitive strategier til at håndtere symptomer
- Øget fysisk aktivitet
- Øget trivsel
- Bedre søvn

Vurdering

Er formålet opfyldt?

I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?

I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

 

Opmærksomheds- punkter for implementering af indsatsen

Opmærksom på at konceptet kræver tid at implementere. At skulle promovere kurset på forskellige platforme og at skulle bruge en del tid på administrative opgaver i forbindelse med afholdelse af kurser. Forsamtalen er vigtig i forhold til at få sammensat hold med mindst muligt frafald. Især er det vigtigt at gøre det klart for borgeren, at det er et selvhjælpskursus og ikke et behandlingstilbud. Det er vigtigt at have gode fysiske rammer samt at skabe et trygt miljø, hvor det som er svært kan italesættes.

 

Barrierer for gennemførelse af indsatsen

Der er været få barrierer i forhold til fjernundervisning som har været udbudt under COVID-19. Der har været tekniske udfordringer, og nogle borgere – særligt ældre – har været utrygge ved den digitale platform, og har derfor været på venteliste til fysiske hold.

 

Fremmende tiltag for gennemførelse af indsatsen

Vi har haft en artikel i Ugeavisen om en frivillig fra vores arbejdsplads, Center for Mental Sundhed, der selv har gået på et kursus, og som efterfølgende er blevet uddannet instruktør og nu underviser på kurset. Det har givet stor efterspørgsel på kurset. Pleje af vores frivillige er også supervigtigt.

 

Følg denne case
Informér
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Relaterede cases

Tilføj en case fra din kommune

Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!

 

 

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x