Formål
Café Smag har til formål:
- at fremme mental sundhed
- at danne nye bekendtskaber
- at minimere risikoen for ensomhed
- at øge kendskabet til Aktivitetscentret
Målgruppe & Arena
Målgruppen er seniorer + 65 år, som savner netværk. Café Smag afholdes i Hvidovre Kommunes Aktivitetscentre, der er et brugerstyret hus for førtidspensionister, pensionister og efterlønnere.
40 betalende gæster har der været hver gang. Herudover 7 frivillige og 2 medarbejdere.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
01/01/2022
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Café Smag – et spiseligt fællesskab - afholdes 4 gange årigt og tilbyder hver gang en 2-retters menus plus en genstand og hyggeligt samvær for 40kr. Materiale – herunder plakater, annoncer mv er udarbejdet af Hvidovre Kommune i samarbejdet med Ældre Sagens hovedkontor. Gennemførelsen af Café Smag er afhængig af administrative kompetencer og frivillige hænder samt én eller flere, som kan stå for madlavningen.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Café Smag er et partnerskab mellem Ældre Sagens lokalafdeling i Hvidovre og Det frivillige Ældre arbejde under Ældrerådet og Aktivitetscentret i Hvidovre Kommune. Derudover donerer Rema1000 madvarer og pynt og Byens Depot donerer en genstand. Vi har valgt at samarbejde og indhente donationer for at holde prisen nede – og nå bredere ud i rekruttering af deltagerne til Café Smag.
Rekruttering
Alle arrangementer har været udsolgt på under 6 timer. Annoncering har fundet sted i Ældre Sagens, Ældrerådet og Aktivitetscentrets blade, Lokal Avisen og Facebook. Hver gang har 50 % af deltagerne været ikke-brugere af Aktivitetscentret.
Økonomi pr. år
< 50.000
Samarbejdet har været udgiftsneutralt – men har trukket lidt på administrative timer og kokke timer. Medarbejdertimer brugt pr. arrangementet: 10 timer
Café Smag giver mulighed for, at deltagerne mødes i hyggelige omgivelser ligesom Café Smag kan være katalysator for fællesskaber på sigt, idet deltagerne får øjnene op for mulighederne i Aktivitetscentret.
Virkning
Vi har ikke målt på indsatsen – men vi kan konkludere at der er meget stor efterspørgsels på at spise sammen – når økonomien muliggør at alle kan være med. Idet 50 % af deltagerne har været ukendt for Aktivitetscentret er målet med at nå nye målgrupper også indfriet.
Evalueret
Nej, Ikke evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
- Vigtigt at sikre et bredt og godt samarbejde
- Hold deltagerprisen nede – så flertallet kan være med
- Find hurtigt et navn for indsatsen
- Søg donationer
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
-
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Hold deltagerprisen nede – så flertallet kan være med
Engagerede frivillige
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!