Formål
Indsatsens overordnede formål er, at rekruttere borgere til rygestopforløb, der er i kontakt med Sundhed og Omsorg i Silkeborg Kommune
Indsatsen formål er, at medarbejdere i den enkelte sektion under Sundhed og Omsorg anvender VBA-metoden til rekruttering og henvisning til rygestop blandt de borger de er i kontakt med.
Målgruppe & Arena
Frontpersonale i Sundhed og Omsorgsafdelingen, herunder Nære sundhedstilbud, hjemmesygeplejen, hjemmeplejen, myndighedsafdeling og plejecentre.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
01/11/2018
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Medarbejdere i sektionerne under Sundhed og Omsorg (Nære sundhedstilbud, hjemmesygeplejen, hjemmeplejen, myndighed og plejecentre) skal introduceres og oplæres i VBA-metoden.
Det sker gennem personalemøder og e-læring (www.vba-hospital.dk). E-læring er lagt ind i kursusprogrammet Plan2Learn, så medarbejderne bliver tilkoblet programmet.
Medarbejderne henviser til rygestop gennem sundheds- og omsorgssystemet Nexus.
Derudover får medarbejderne et postkort, hvor VBA-metoden er forklaret og som viser hvordan de skal henvise via Nexus. Se vedhæftede fil.
Der følges løbende op på hvor mange medarbejdere der har taget e-læring, hvor mange henvisninger der kommer og fra hvilke afdelinger.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Sundhedskonsulent i Udvikling og Forebyggelse er tovholder på indsatsen og har kontakt til de forskellige ledere i sektionerne.
Der startes en sektion op af gangen (der er pt. kun startet en sektion op).
Der startes løbende op cirka én sektion pr. halvår.
Rekruttering
Rekruttering af medarbejdere til indsatsen sker via deres personalemøder.
Økonomi pr. år
< 50.000
Medarbejdertimer.
- 2 timer på udvikling af postkort, da der kunne tages udgangspunkt i allerede eksisterende materiale.
- Samlet 6-10 timer på forberedende introduktionsmøder med personaleleder
Tryk af postkort
Det forventes, at antallet af henvisninger øges, jo mere tryg og udbredt metoden bliver i sektionen.
Virkning
Vi registrerer antallet af henvisninger, der kommer fra kommunale medarbejdere.
Pt. har vi været i gang 4 måneder og der er kommet mellem 4-8 henvisninger pr. måned. Der var ingen interne henvisninger forinden.
Det forventes, at antallet af henvisninger øges, jo mere tryg og udbredt metoden bliver i sektionen.
I 2018 fik vi 11 henvisninger
I 2019 fik vi 22 henvisninger
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!