Formål
Årets Ex-Ryger er et tilbagevendende initiativ, der hvert år siden 2021 har hyldet borgere I Køge Kommune som har kvittet tobakken. Formålet er at synliggøre fordelene ved rygestop, inspirere andre til at stoppe og skabe positive rollemodeller lokalt. Projektet sætter fokus på fællesskab, sundhed og motivation gennem en prisuddeling, hvor borgere nomineres som årets ex-ryger. Ex-rygere er dem der har kvittet nikotinen, og har holdt det – det synes vi der skal ekstra focus på, da det er en daglig kamp af fastholde stoppet. Mål er at få ex-rygere nomineret, synliggøre lokale tilbud, inspirere rygere til at kvitte tobak / nikotin, aktivere lokale samarbejdspartnere og interessenter.
Målgruppe & Arena
Målgruppen er primært borgere, der enten selv er i gang med at kvitte cigaretterne, har gjort det for nylig, eller som er pårørende til rygere og ex-rygere. Kampagnen henvender sig til hele kommunen og aktiveres både på digitale platforme, via sociale medier, lokal presse og i forbindelse med en officiel prisuddeling med borgmesteren.
Målgruppe kan både være unge og “garvede” rygere, og markedsføringen tilrettes herefter.
Type af indsats
Indsatsen er et projekt
Projekt periode
08.11.2021 - 09.01.2022
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Projektet forløber i flere faser:
- Nominering: Borgere nominerer sig selv eller andre.
- Udvælgelse: Et panel udpeger finalister.
- Afstemning: Offentligheden kan stemme på finalisterne via sociale medier.
- Kåring: Borgmesteren overrækker prisen til vinderen ved en officiel ceremoni.
Kommunikationsindsatsen sikrer bred synlighed gennem annoncering, pressehistorier og opslag i kommunens kanaler. Fokus er på at informere om fordele ved rygestop og rygestoptilbud med en sjov vinkel. Vinkel er 1 års forbrug af lakridspiber til vinder (sponsoreret)
Se https://www.buusogco.dk/referencer for mere info og inspiration
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Projektet gennemføres i tæt samarbejde mellem kommunen og ekstern samarbejdspartner (Buus & Co.), der varetager kommunikationsplan, annoncering, pressehåndtering, samt koordinering af panelet og kåringen. Kommunen bidrager med politisk opbakning (borgmesterens deltagelse / anden relevant personlighed), lokale netværk og kanaler.
Pakkeløsning er alt inkl. med et minimums tidsforbrug for Køge Kommune. Fokus er på at informere om fordele ved rygestop og rygestoptilbud med en sjov vinkel. Vinkel har været 1 års forbrug af lakridspiber til vinder (sponsoreret)
Se vedhæftede billeder for PR og lokal omtale.
Rekruttering
Projektet har gennem årene skabt stor synlighed og engagement, bl.a. med: - 10.000-vis af eksponeringer - 100-vis af nomineringer - 1.000-vis af reaktioner og interaktioner Projektet har været omtalt i bl.a. Kræftens Bekæmpelses medlemsblad og lokal presse. Med de gode erfaringer er ambitionen at rulle projektet ud til endnu flere kommuner fremadrettet. Metode er super velegnet til at skabe omtale, og komme i kontakt med borgere.
Økonomi pr. år
< 50.000
Den samlede projektøkonomi er I niveauet 30.000 kr. fordelt på: - Projektledelse og kommunikationsmaterialer - Annoncering på sociale medier - Pressehåndtering og PR - Pris og diplomer (præmie til vinder) Prisen dækker både den praktiske gennemførelse, ekstern bistand og de nødvendige kommunikationsindsatser. Altså en samlet pakkeløsning.
”Det er utroligt vigtigt at bakke op om ex-rygere, fordi det er en daglig kamp at stoppe med at ryge. Det ved jeg som datter og kone til to ex-rygere, der virkelig måtte kæmpe for deres rygestop”
Virkning
Rigtig god virkning med massiv omtale på sociale medier, og 100-vis af nominerede til årets ex-ryger - fuldt målbart resultat digitalt. Årets ex-ryger 2026 er planlagt og aktiviteten starter primo november 2025
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Initiativet er blevet en fast del af forebyggelsesindsatsen i Køge, og været det siden 2021. Indsatsen fortsætter, og ønsket er at den skal rulles yderligere ud regionalt og nationalt. Kåring er en gang om året – helst I januar måned hvor nytårsforsæt er populære.
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Forsøg at "time" indsatsen så der er flest mulige rygere som ser aktivitet - både op til årsskiftet, men også umiddelbart efter og få nytårsforsæt i tale.
Indsats kan målrettes en helt specifik målgruppe digitalt hvis ønsket.
Indsats kan udvides med fysiske brugerrettede aktiviteter, og målrettes forskellige målgrupper i forskellige fysiske områder.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Lokale profiler med i panel
Vinkel på markedsføring
Opfølgning på annoncering og lokale medier
Digitalt omdrejningspunkt
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!