Årets ex-ryger i Køge Kommune

Kåring af årets ex-ryger i Køge Kommune. Kampagne beregnet på at skabe fokus på rygestop, og synliggøre lokal forankring.

Udskriv case

Kontakt

Henrik Borggren
Sundhedskonsulent
Forebyggelse- og Sundhedsfremme, Sundhedsafdelingen, Køge Kommune

Tlf: 29337096
henrik.borggren@koege.dk

Denne case er besøgt

gange

Type indsats

Indsatsen er et projekt

Økonomi pr. år

< 50.000

Kommune/organisation

Formål

Indsatsens formål er at rette fokus på ex-rygere, og fordele ved at kvitte tobakken med en sjov vinkel og på denne måde understøtte fastholdelse af rygestop samt rekruttere nuværende rygere til rygestoptilbud.

Målgruppe & Arena

Indsatsen er målrettet alle borgere 18 +
Målsætning er at komme så bredt ud som muligt, og nå både ex-rygere, pårørende til ex-rygere og borgere generelt.
Kampagnen rammer bredt på Facebook, og samtidig er samarbejde med lokalavis en del af aktiviteterne.

Type af indsats

Indsatsen er et projekt

Projekt periode

08.11.2021 - 09.01.2022

Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne

  • Tilbud
  • Beskrivelse af indsats

    Indsatsen består af kampagne som løber over et par måneder med x antal opslag på Facebook samt sørger for forankring og opbakning i kommunen blandt prominente støtter - herunder borgmester og formand for Kræftens Bekæmpelses Lokalafdeling. Dette for at skabe mest mulig omtale og interaktion.

    Kampagnen bliver varetaget af tilknyttet kommunikationsbureau, som leverer en pakkeløsning.
    Pakkeløsning er alt inkl. med et minimums tidsforbrug for Køge Kommune. Løsning er inkl. annoncering og opsætning på Facebook, kontakt og dialog med lokalavis, og sammensætning af lokalt panel til kåring af årets ex-ryger. De nominerede bliver nævnt på facebook og en god grund bliver fremlagt herfor.
    Fokus er på at informere om fordele ved rygestop og rygestoptilbud med en sjov vinkel. Vinkel var 1 års forbrug af lakridspiber til vinder (sponsoreret)
    Se vedhæftede billeder for PR og lokal omtale.

    Materiale

    Lokal omtale og PRDownload

    Organisering og samarbejdspartnere
    Indsatsen bliver gennemført i samarbejde med ekstern samarbejdspartner, som varetager den samlede proces - Morten Buus fra Buus & co.

    Rekruttering

    Vi har samlet nået 11.000 borgere på Facebook.
    Det har givet næsten 800 interaktioner (likes, kommentarer, delinger etc)
    Indsatsen har genereret 120 nominerede til årets ex-ryger 2021
    Herudover lokal omtale
    Metode er super velegnet til at skabe omtale, og komme i kontakt med borgere.

    Økonomi pr. år

    < 50.000

    Indsatsen koster DKK 20.000 hos ekstern samarbejdpartner - Buus & Co.
    Dette er en samlet løsning med projektledelse, identifikation af panel til kåring, opsætning af opslag til Facebook, målrettet annoncering på Facebook (budget inkluderet), dialog med lokalavis, sponsorat af 1 års forbrug af lakridspiber og løbende opdatering.
    Tidsforbrug for Køge Kommune har været yderst begrænset

    ”Det er utroligt vigtigt at bakke op om ex-rygere, fordi det er en daglig kamp at stoppe med at ryge. Det ved jeg som datter og kone til to ex-rygere, der virkelig måtte kæmpe for deres rygestop”

    Marie Stærke, Borgmester , Køge Kommune

    Virkning

    Rigtig god virkning.
    Massiv omtale på sociale medier, og 120 nominerede til årets ex-ryger - fuldt målbart resultat digitalt.
    Årets ex-ryger 2023 er planlagt og aktiviteten starter til januar 2023

    Evalueret

    Ja, Internt evalueret

    Vurdering

    Er formålet opfyldt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Yderligere kommentarer

    Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen

    Forsøg at "time" indsatsen så der er flest mulige rygere som ser aktivitet - både op til årsskiftet, men også umiddelbart efter og få nytårsforsæt i tale.

    Indsats kan målrettes en helt specifik målgruppe digitalt hvis ønsket.
    Indsats kan udvides med fysiske brugerrettede aktiviteter, og målrettes forskellige målgrupper i forskellige fysiske områder.

    Barrierer for gennemførelsen af indsatsen

    Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen

    Lokale profiler med i panel
    Vinkel på markedsføring
    Opfølgning på annoncering og lokale medier
    Digitalt omdrejningspunkt

    Følg denne case
    Informér
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Relaterede cases

    Rygestop på dit sprog/rekruttering

    Hvordan rekrutterer vi borgere med anden etnisk herkomst end dansk? Afprøvning af forskellige rekrutteringsmetoder i de danske kommuner

    Køge Kvitter Smøgerne

    ’Gammeldags’ rekruttering via lokale medier fx pressemeddelelse, omdeling af materialer på biblioteker, Borgerservice, PL og lokal annoncering på Facebook

    Tilføj en case fra din kommune

    Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
    Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!

     

     

    0
    Would love your thoughts, please comment.x