Formål
Indsatsens formål er at rette fokus på ex-rygere, og fordele ved at kvitte tobakken med en sjov vinkel og på denne måde understøtte fastholdelse af rygestop samt rekruttere nuværende rygere til rygestoptilbud.
Målgruppe & Arena
Indsatsen er målrettet alle borgere 18 +
Målsætning er at komme så bredt ud som muligt, og nå både ex-rygere, pårørende til ex-rygere og borgere generelt.
Kampagnen rammer bredt på Facebook, og samtidig er samarbejde med lokalavis en del af aktiviteterne.
Type af indsats
Indsatsen er et projekt
Projekt periode
08.11.2021 - 09.01.2022
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Indsatsen består af kampagne som løber over et par måneder med x antal opslag på Facebook samt sørger for forankring og opbakning i kommunen blandt prominente støtter - herunder borgmester og formand for Kræftens Bekæmpelses Lokalafdeling. Dette for at skabe mest mulig omtale og interaktion.
Kampagnen bliver varetaget af tilknyttet kommunikationsbureau, som leverer en pakkeløsning.
Pakkeløsning er alt inkl. med et minimums tidsforbrug for Køge Kommune. Løsning er inkl. annoncering og opsætning på Facebook, kontakt og dialog med lokalavis, og sammensætning af lokalt panel til kåring af årets ex-ryger. De nominerede bliver nævnt på facebook og en god grund bliver fremlagt herfor.
Fokus er på at informere om fordele ved rygestop og rygestoptilbud med en sjov vinkel. Vinkel var 1 års forbrug af lakridspiber til vinder (sponsoreret)
Se vedhæftede billeder for PR og lokal omtale.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Indsatsen bliver gennemført i samarbejde med ekstern samarbejdspartner, som varetager den samlede proces - Morten Buus fra Buus & co.
Rekruttering
Vi har samlet nået 11.000 borgere på Facebook.
Det har givet næsten 800 interaktioner (likes, kommentarer, delinger etc)
Indsatsen har genereret 120 nominerede til årets ex-ryger 2021
Herudover lokal omtale
Metode er super velegnet til at skabe omtale, og komme i kontakt med borgere.
Økonomi pr. år
< 50.000
Indsatsen koster DKK 20.000 hos ekstern samarbejdpartner - Buus & Co.
Dette er en samlet løsning med projektledelse, identifikation af panel til kåring, opsætning af opslag til Facebook, målrettet annoncering på Facebook (budget inkluderet), dialog med lokalavis, sponsorat af 1 års forbrug af lakridspiber og løbende opdatering.
Tidsforbrug for Køge Kommune har været yderst begrænset
”Det er utroligt vigtigt at bakke op om ex-rygere, fordi det er en daglig kamp at stoppe med at ryge. Det ved jeg som datter og kone til to ex-rygere, der virkelig måtte kæmpe for deres rygestop”
Virkning
Rigtig god virkning.
Massiv omtale på sociale medier, og 120 nominerede til årets ex-ryger - fuldt målbart resultat digitalt.
Årets ex-ryger 2023 er planlagt og aktiviteten starter til januar 2023
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Forsøg at "time" indsatsen så der er flest mulige rygere som ser aktivitet - både op til årsskiftet, men også umiddelbart efter og få nytårsforsæt i tale.
Indsats kan målrettes en helt specifik målgruppe digitalt hvis ønsket.
Indsats kan udvides med fysiske brugerrettede aktiviteter, og målrettes forskellige målgrupper i forskellige fysiske områder.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Lokale profiler med i panel
Vinkel på markedsføring
Opfølgning på annoncering og lokale medier
Digitalt omdrejningspunkt
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!