Omlægning af personlige samtaler i Rusmiddelbehandling til samtaler via Teams eller telefon.

Rusmiddelbehandling under Corona i Aarhus Kommune

Udskriv case

Kontakt

Ida Bjerregaard
Udviklingsmedarbejder
Rusmiddelcenter, Aarhus Kommune

Tlf: 45454545
icc@aarhus.dk

Denne case er besøgt

gange

Målgruppe

Type indsats

Indsatsen er i drift

Økonomi pr. år

Ikke oplyst

Kommune/organisation

Formål

Sikre fortsat samtaler til borgere indskrevet i rusmiddelbehandling under Covid-19

Målgruppe & Arena

Borgere, der allerede var indskrevet i behandling grundet stof- eller alkoholmisbrug og havde et igangværende behandlingsforløb før hjemsendelse pga. covid-19.

Type af indsats

Indsatsen er i drift

16/03/2020

Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne

  • Tilbud
  • Beskrivelse af indsats

    Samtaler via Teams eller telefon startede som konsekvens af Covid-19 hjemsendelse. De gode erfaringer tages med videre i fremtidige behandlingssamtaler der hvor det er relevant.

    Materiale

    Organisering og samarbejdspartnere
    Den enkelte behandler var ansvarlig for planlægning og gennemførsel af egne samtaler med borgere

    Rekruttering

    Ikke relevant, da indsatsen med virtuelle samtaler var for borgere der allerede var indskrevet i behandling.

    Økonomi pr. år

    Ikke oplyst

    Den øgede telefon tilgængelighed kombinereret med en øget følelse af anonymitet, har været god for nogle borger

    Ida Bjerregaard, Udviklingsmedarbejder, Rusmiddelcenter Aarhus

    Virkning

    For de borgere, der har profiteret af virtuelle samtaler via teams har det betydet færre udeblivelser/afbud til samtaler. Det gælder for:

    • Mere kontinuitet i behandlingen hos den flygtige målgruppe - Selvom borgerne er taget væk fra byen, kan samtaler stadig gennemføres via telefon eller Teams.
    • At man taler over teams/telefonisk kan være positivt for borgere med angst, som oprindeligt ville resultere i udeblivelse (er bange for/har svært ved at komme frem til samtalerne). Ved samtaler via telefonisk kontakt kan man skabe mere stabilitet og formindske, at der går for lang tid imellem samtalerne.

    Den øgede telefon tilgængelighed kombinereret med en øget følelse af anonymitet, har været god for nogle borgere.

    Det har været positivt, at visse forløb kan køre via teams. For nogle borgere, har det skabt større fleksibilitet at man i perioder kan have hyppigere og kortere samtaler. Fx 20-30 min.

    Evalueret

    Nej, Ikke evalueret

    Vurdering

    Er formålet opfyldt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Yderligere kommentarer

    Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen

    Barrierer for gennemførelsen af indsatsen

    Det er ikke alle borgere, der profiterer af samtaler via telefon eller Teams. For nogle er det vigtigt med det personlige fremmøde (her har Walk’n talk været en god løsning under Covid-19).
    For de borgere, der endnu ikke var indskrevet i behandling og ikke var i et igangværende samtaleforløb var det svært at opstarte behandling via telefon eller teams. Det er svært at etablere den første kontakt uden et personligt fremmøde

    Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen

    Konteksten med Covid-19 – det var sådan det var og alle var i samme båd. Borgerne var klar over at der ikke var andre muligheder end virtuel/telefonisk kontakt.

    Følg denne case
    Informér
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Relaterede cases

    LÆR AT TACKLE angst og depression – online

    En online mestringsindsats for borgere med symptomer på angst og/eller depression

    Telefoniske rygestop

    Aalborg kommune afholder rygestop over telefonen

    Tilføj en case fra din kommune

    Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
    Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!

     

     

    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x