Telefoniske rygestop

Aalborg kommune afholder rygestop over telefonen

Type indsats

Indsatsen er i drift

Økonomi pr. år

Ikke oplyst

Kommune/organisation

Kontakt

Tina Sillesen
Tobakskoordinator
Aalborg Kommune
Tlf: 22772102
Tina.sillesen@aalborg.dk

Formål

Formålet med indsatsen er rygestop

Målgruppe & Arena

Indsatsen tilbydes alle borgere i Aalborg Kommune over 18 år.

Vi tilbyder rygestop på en løsning i Teams til både individuelle og holdforløb

Type af indsats

Indsatsen er i drift

11/03/2020

-

Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne

Tilbud

Beskrivelse af indsats

Vi starter med en indledende samtale, og tilbyder derefter borgeren et opfølgende opkald hver uge eller hver 14 dag, alt efter hvad borgeren synes giver mening.
Til storrygere tilbydes gratis nikotinsubstitution som sædvanligt i op til 8 uger. Vi sender rekvisition til borgers e-boks, og har aftalt med apotekerne, at borgene blot kan fremvise denne på deres telefon.
Vi har desuden mulighed for at sende diverse materialer som f.eks. Rygestopguiden.
Vi ”reklamerer” med tilbuddet på Facebook.

Organisering og samarbejdspartnere

Koordinator modtager alle henvendelser på rygestop, og foretager afklarende opringning til borgerne. Rygestoprådgiverne ”plukker” derefter borgerne på ventelisten til forløb.

Rekruttering

Vi ”reklamerer” med tilbuddet på Facebook.

 

Økonomi pr. år

Ikke oplyst

Ikke relevant - en del af driften

 

, ,

Virkning

De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt, for de borgere der vælger denne løsning.

Vurdering

Er formålet opfyldt?

I nogen gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?

I nogen gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

Det er ikke muligt at vurdere indsatsens effekt på retvisende grundlag, da vi næsten lige er startet op.

 

Opmærksomheds- punkter for implementering af indsatsen

De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt, for de borgere der vælger denne løsning. De borgere der ved at holdforløb er mere motiverende, vælger dette.
Det skyldes muligvis, at de borgere der kontakter os nu, ved at der ikke er mulighed for holdforløb, at det fungerer så godt?
Størsteparten af dem jeg taler med, vil gerne opstarte et telefonisk forløb.

 

 

 

Følg denne case
Informér
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Relaterede cases

Ikke fundet nogle ;-(

Tilføj en case fra din kommune

Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!

 

 

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x