Formål
Sikre fortsat samtaler til borgere indskrevet i rusmiddelbehandling under Covid-19
Målgruppe & Arena
Borgere, der allerede var indskrevet i behandling grundet stof- eller alkoholmisbrug og havde et igangværende behandlingsforløb før hjemsendelse pga. covid-19.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
16/03/2020
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Samtaler via Teams eller telefon startede som konsekvens af Covid-19 hjemsendelse. De gode erfaringer tages med videre i fremtidige behandlingssamtaler der hvor det er relevant.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Den enkelte behandler var ansvarlig for planlægning og gennemførsel af egne samtaler med borgere
Rekruttering
Ikke relevant, da indsatsen med virtuelle samtaler var for borgere der allerede var indskrevet i behandling.
Økonomi pr. år
Ikke oplyst
Ikke relevant, da indsatsen er et alternativ til den normale drift under nedlukning grundet Covid-19 og dermed indgår i de almindelige driftsudgifter.
Den øgede telefon tilgængelighed kombinereret med en øget følelse af anonymitet, har været god for nogle borger
Virkning
For de borgere, der har profiteret af virtuelle samtaler via teams har det betydet færre udeblivelser/afbud til samtaler. Det gælder for:
• Mere kontinuitet i behandlingen hos den flygtige målgruppe - Selvom borgerne er taget væk fra byen, kan samtaler stadig gennemføres via telefon eller Teams.
• At man taler over teams/telefonisk kan være positivt for borgere med angst, som oprindeligt ville resultere i udeblivelse (er bange for/har svært ved at komme frem til samtalerne). Ved samtaler via telefonisk kontakt kan man skabe mere stabilitet og formindske, at der går for lang tid imellem samtalerne.
Den øgede telefon tilgængelighed kombinereret med en øget følelse af anonymitet, har været god for nogle borgere.
Det har været positivt, at visse forløb kan køre via teams. For nogle borgere, har det skabt større fleksibilitet at man i perioder kan have hyppigere og kortere samtaler. Fx 20-30 min.
Evalueret
Nej, Ikke evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Det er ikke alle borgere, der profiterer af samtaler via telefon eller Teams. For nogle er det vigtigt med det personlige fremmøde (her har Walk’n talk været en god løsning under Covid-19).
For de borgere, der endnu ikke var indskrevet i behandling og ikke var i et igangværende samtaleforløb var det svært at opstarte behandling via telefon eller teams. Det er svært at etablere den første kontakt uden et personligt fremmøde
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Konteksten med Covid-19 – det var sådan det var og alle var i samme båd. Borgerne var klar over at der ikke var andre muligheder end virtuel/telefonisk kontakt.
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!