Formål
Formålet er gennem forbedrede vilkår og forbedret kultur på kommunens praktiksteder, at øge rekrutteringen og fastholdelsen af medarbejdere og elever. Herudover er formålet at øge kvaliteten på uddannelsen for elever i praktik.
Målgruppe & Arena
Indsatsen er rettet mod ledere og medarbejdere på kommunens praktiksteder;
Hjemmepleje
Plejecentre
Type af indsats
Indsatsen er i drift
01/11/2022
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Indsatsen bestod i at udarbejde principper for en god studiekultur og en standard for praktik og vejledning.
Udarbejdelse af guide til fem principper for et toptunet uddannelsesmiljø (Se bilag 1)
De fem principper for Toptunet uddannelsesmiljø blev til på baggrund af brede drøftelser af kulturen omkring elever på kommunes plejecentre og hjemmeplejeområder. De fem principper baseres desuden på interviews med en vejleder og 15 elever fra Social og Sundhedsskolen. Principperne tager udgangspunkt i hvad der er vigtigt at være opmærksom på i praktikperioden hvis man ønsker en kultur der støtter op om "Toptunet uddannelsesmiljø". Overskrifterne på hvert princip opremses herunder. I bilag 1 fremgår det detaljerede indhold under hvert princip.
Princip 1 - Hvis du vil, har vi plads til dig
Princip 2 - Her udvikles gode historier sammen med dig
Princip 3 – Her former du dit arbejdsliv med os
Princip 4 – Her er din læring i fokus
Princip 5 – Her er det spændende at være elev.
Guiden med de fem principper for en kultur der understøtter et toptunet uddannelsesniveau er pilottestet i en støttende implementeringsproces i et hjemmepleje øst og på et plejecenter.
Udarbejdelse af standard for praktik og vejledning (Se bilag 2)
Standarden for praktik og vejledning blev til på baggrund af brede drøftelser af den eksisterende vejledning og forbedringsmuligheder på kommunes plejecentre og hjemmeplejeområder. Standarden for praktik og vejledning baseres desuden på interviews med en vejleder og 15 elever fra Social og Sundhedsskolen. Standarden tager udgangspunkt i hvad der konkret skal gøres for at praktikken og vejledningen støtter op om et toptunet uddannelsesmiljø. Overskrifterne fra standarden opremses herunder. I bilag 2 fremgår det detaljerede indhold af standarden.
Implementerede roller: Uddannelsesansvarlig, elevkoordinator, praktikvejledere, kollegaer, læringsgrupper.
Implementerede redskaber til understøttelse af standarden: Velkomstbrev, Intro med elevkoordinator, forventningssamtale, Midtvejsevaluering, slutevaluering, bekymrings og fraværssamtale, prøvetidsskema.
Standarden for praktik og vejledning for en kultur der understøtter et toptunet uddannelsesmiljø er pilottestet i en støttende implementeringsproces i et hjemmeplejeøst og på Plejecenter.
Organisering og samarbejdspartnere
Sundhedsområdets chefgruppe er ansvarlige for indsatsen.
Uddannelsesgruppen, specialkonsulent og rekrutteringsmedarbejder sørger for implementeringen af indsatsen.
Rekruttering
Der har ikke været en rekrutteringsproces igang da det blev vedtaget som en SKAL-opgave for alle praktiksteder i kommunen.
Økonomi pr. år
Ikke oplyst
Implementering af guide for de fem principper og standard for praktik og vejledning. Estimat af økonomi til implementering og drift er selvfølgelig afhængig af plejecentrets/områdets størrelse og deraf andel af roller og elever i indsats.
Vurderingen af resourseforbruget til implementering hos et hjemmeplejeområde er foregået på baggrund af foregående slide i pilotafprøvelsen. (se præsentationsslides under "budget")
Da der netop har været tale om en pilotafprøvning er der i vurderingen taget højde for den læring og erfaring der allerede er sket og derfor vurderes resurser til implementering til andre områder på baggrund af dette. Implementeringsindsatsen er vurderet til et timeforbrug på 397 timer til en gennemsnitspris på 250,- pr. timer. Implementeringen koster således 99.250,- for område øst (et hjemmeplejeområde ud af 4).
Implementering af guide for de fem principper og standard for praktik og vejledning. Estimat af økonomi til implementering og drift er selvfølgelig afhængig af plejecentrets/områdets størrelse og deraf andel af roller og elever i indsats. Vurderingen af resurseforbruget til drift i et hjemmeplejeområde er foregået på baggrund af foregående slide i pilotafprøvelsen. Da der netop har været tale om pilotafprøvning er der i vurderingen taget højde for den læring og erfaring der allerede er sket og derfor vurderes resurser til driften til andre områder på baggrund af dette. Driften er vurderet til et timeforbrug på 64 timer (her er ikke inkluderet status på personalemøder) til en gennemsnitspris på 250,- pr. timer. Driften af toptunet uddannelsesmiljø koster således 16.000,- for område øst pr. måned.
Overvejelser i processen med implementeringen af toptunet uddannelsesmiljø;
• Ordvalget i elevarbejdet er i fokus f.eks; ”Hvad skal vi lære i dag” fremfor hvilken opgave der skal udføres.
• I det hele taget er læringsmiljø i fokus på Sørvad plejecenter, hvorfor løbende evaluering af elevens trivsel og læring prioriteres højt.
Virkning
Der opleves markant forbedret uddannelsesmiljø
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Tag fat i os hvis du ønsker at vide mere
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Tidspres i driften
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Inddragende processer
Inddragelse og brug af Sund By Netværkets evalueringsværktøj, som sørger for at man kommer "hele vejen rundt" i planlægningen og evalueringen af indsatsen.
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!