Telefoniske rygestop

Aalborg kommune afholder rygestop over telefonen

Udskriv case

Kontakt

Tina Sillesen
Tobakskoordinator
Center for Sundhedsfremme, Aalborg Kommune

Tlf: 9931 6999
Tina.sillesen@aalborg.dk

Denne case er besøgt

gange

Type indsats

Indsatsen er i drift

Økonomi pr. år

Ikke oplyst

Kommune/organisation

Formål

Formålet med indsatsen er rygestop

Målgruppe & Arena

Indsatsen tilbydes alle borgere i Aalborg Kommune over 18 år.

Forløbet er individuelt og foregår telefonisk.

Type af indsats

Indsatsen er i drift

11/03/2020

Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne

  • Tilbud
  • Beskrivelse af indsats

    Vi starter med en indledende samtale, og tilbyder derefter borgeren et opfølgende opkald hver uge eller hver 14 dag, alt efter hvad borgeren synes giver mening.
    Til storrygere tilbydes gratis nikotinsubstitution som sædvanligt i op til 8 uger. Vi sender rekvisition til borgers e-boks, og har aftalt med apotekerne, at borgene blot kan fremvise denne på deres telefon.
    Vi har desuden mulighed for at sende diverse materialer som f.eks. Rygestopguiden.
    Vi ”reklamerer” med tilbuddet på Facebook.

    Materiale

    Organisering og samarbejdspartnere
    Koordinator modtager alle henvendelser på rygestop, og foretager afklarende opringning til borgerne. Rygestoprådgiverne ”plukker” derefter borgerne på ventelisten til forløb.

    Rekruttering

    Vi ”reklamerer” med tilbuddet på Facebook.

    Økonomi pr. år

    Ikke oplyst

    Ikke relevant - en del af driften

    De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt

    Tina Sillesen, Tobakskoordinator, Aalborg Kommune

    Virkning

    De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt for de borgere som vælger den løsning.

    Evalueret

    Nej, Ikke evalueret

    Vurdering

    Er formålet opfyldt?

    I nogen gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Yderligere kommentarer

    De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt, for de borgere der vælger denne løsning. De borgere der ved at holdforløb er mere motiverende, vælger dette.
    Det skyldes muligvis, at de borgere der kontakter os nu under corona, ved at der ikke er mulighed for holdforløb.

    Efter corona er hold det borger først tilbydes, når de henvender sig om Stopforløb. Herefter Liva (app hvor borger tilbydes individuelt Stopforløb). Hvis borger ikke kan indgå på hold og ikke er digital kan individuelt forløb fysisk, pr. telefon eller på teams være en mulighed.

    Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen

    De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt, for de borgere der vælger denne løsning. De borgere der ved at holdforløb er mere motiverende, vælger dette.
    Det skyldes muligvis, at de borgere der kontakter os nu, ved at der ikke er mulighed for holdforløb, at det fungerer så godt?
    Størsteparten af dem jeg taler med, vil gerne opstarte et telefonisk forløb.

    Barrierer for gennemførelsen af indsatsen

    Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen

    Følg denne case
    Informér
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Tilføj en case fra din kommune

    Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
    Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!

     

     

    0
    Would love your thoughts, please comment.x