Formål
At fremme røgfrihed blandt socialt udsatte og psykisk sårbare borgere på bo- og væresteder og hermed at fremme lighed i sundhed.
Målgruppe & Arena
Rygestoptilbuddet er målrettet socialt udsatte og psykisk sårbare borgere på bo- og væresteder i Københavns kommune. Målgruppen er borgere over 18 år, med særligt fokus på borgere, der ryger dagligt mere end 15 cigaretter.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
01/09/2017
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Rygestopindsatsen består af en 4 trins model:
1. Tovholder for indsatsen afholder et indledende møde med den lokale tovholder og ledelse på bo- og væresteder om de praktiske foranstaltninger herunder rammer og ansvarsfordeling mellem rygestoprådgiver og den lokale tovholder. Den lokale tovholder fungerer som bindeled mellem rygestoprådgiver og medarbejdergruppen på bo- og værestedet, således at de på bedste vis kan understøtte borgeren i sin proces. Det er stedets, lokale tovholder og medarbejdere, der primært står for rekrutteringen af deltagere til forløbet.
2. 2-3 uger forud for rygestopforløbet deltager rygestoprådgiveren enten på et husmøde eller afholder en rygestopcafé á 1½ times varighed med det formål at afmystificere rygestop/rygereduktion og give borgerne mulighed for i et uforpligtende set-up at stille spørgsmål og sætte ansigt på rygestoprådgiveren som står for forløbet. Dette skal bidrage til skabe tillid og tryghed for borgerne.
3. Rygestopforløbet foregår i en gruppe á 5-10 borgere på bo- og værestedet og varetages af en professionel rygestoprådgiver, der er specifik uddannet til at varetage vejledning af sårbare grupper. Forløbet består á 10 mødegange á en times varighed hen over en 10 ugers periode. Deltagerne sætter individuelle mål om at stoppe eller reducere deres tobaksforbrug som skridt på vejen mod et rygestop og der aftales en fælles stopdato som ligger mellem 4. og 5.mødegang.
Deltagerne tilbydes tilskud til nikotinsubstitution (værdikuponer) til 12 ugers behandlingsforløb. Værdikuponerne kan deltagerne indløse på et nærtliggende apotek. Et gennemsnitsbehandlingsforløb koster mellem 3700-4500 kr. pr deltager.
Efter hver mødegang holder rygestoprådgiver og lokal tovholder gensidig orientering om mødegang og eventuelle aftaler, som medarbejdergruppen skal understøtte borgeren i, efter samtykke med borgeren.
4. 5-6 uger efter endt rygestopforløb, afholder tovholder for indsatsen og lokal tovholder et opfølgningsmøde , hvor forløbet og evt. supplerende initiativer drøftes, som kan bidrage til at fastholde borgerne i deres rygestop.
Fil 1: Rygestoppostkort
Fil 2: Infoark
Fil 3: Videnskabelig artikel: A systematic approach to smoking cessation activities in Danish shelter
Fil 4: Vejledning i rådgivning om rygestop og reduktion på Væresteder
Organisering og samarbejdspartnere
Tilbuddet er organiseret i afdeling for folkesundhed København, center for sundhed, sundheds- og omsorgsforvaltningen og varetages af en tovholder i tæt samarbejde med borgercenter voksne i socialforvaltningen og medarbejdere på kommunens bo- og væresteder.
Tovholder fra center for sundhed deltager bl.a. på sundhedsnetværksmøder med sundhedskoordinatorer fra centerfællesskaber under psykiatri i Socialforvaltningen.
Rygestopforløbene varetages af kommunens korps af rygestoprådgivere, der specifikt er uddannet til at varetage rygestop for sårbare grupper. Rådgiverne uddannes af ekstern konsulent og tilbydes supervision to gange årligt.
Som led i indsatsen samarbejdes der ligeledes med apotekerne.
Rekruttering
Bo- og værestederne rekrutteres gennem sundhedsnetværk af sundhedskoordinatorer fra socialforvaltningen og formidling af infoarket på intranettet.
Borgerne rekrutteres bl.a. via husmøde/rygestopcafé, infomateriale samt stedets medarbejdere og ledelse.
Kombinationen af rekrutteringstiltagene fungerer godt og særligt rygestopcaféen 2-3 uger forud for forløbsstart er effektiv ifht. at borgerne får sat ansigt på rådgiver og får afmystificeret rygestopforløbet og får mulighed for at sætte ord på deres udfordringer, bekymringer ved et stop og mål.
Økonomi pr. år
400.000 - 500.000
Løn til rådgivere 15 timer.
Tilskud til 12 ugers nikotinsubstitution.
Kompetenceudvikling og supervision af rådgivere 2 gange årligt.
Kombinationen af rekrutteringstiltagene fungerer godt og særligt rygestopcaféen 2-3 uger forud for forløbsstart er effektiv ifht. at borgerne får sat ansigt på rådgiver og får afmystificeret rygestopforløbet og får mulighed for at sætte ord på deres udfordringer, bekymringer ved et stop og mål.
Virkning
I 2016 blev der afholdt forløb på 13 bo- og væresteder, 81 fremmødte borgere, 21 var røgfrie ved forløbets afslutning og 20 reducerede deres tobaksforbrug med 50%.
Medio 2017 til medio 2018 er der afholdt forløb på 9 bo- og væresteder, 75 fremmødte borgere, 10 er røgfrie ved forløbets afslutning og 28 reducerede deres tobaksforbrug med 50%.
Evalueret
Ja, Eksternt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!