Formål
Formålet med indsatsen er rygestop
Målgruppe & Arena
Indsatsen tilbydes alle borgere i Aalborg Kommune over 18 år.
Forløbet er individuelt og foregår telefonisk.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
11/03/2020
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Vi starter med en indledende samtale, og tilbyder derefter borgeren et opfølgende opkald hver uge eller hver 14 dag, alt efter hvad borgeren synes giver mening.
Til storrygere tilbydes gratis nikotinsubstitution som sædvanligt i op til 8 uger. Vi sender rekvisition til borgers e-boks, og har aftalt med apotekerne, at borgene blot kan fremvise denne på deres telefon.
Vi har desuden mulighed for at sende diverse materialer som f.eks. Rygestopguiden.
Vi ”reklamerer” med tilbuddet på Facebook.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Koordinator modtager alle henvendelser på rygestop, og foretager afklarende opringning til borgerne.
Rygestoprådgiverne ”plukker” derefter borgerne på ventelisten til forløb.
Rekruttering
Vi ”reklamerer” med tilbuddet på Facebook.
Økonomi pr. år
Ikke oplyst
Ikke relevant - en del af driften
De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt
Virkning
De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt for de borgere som vælger den løsning.
Evalueret
Nej, Ikke evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt, for de borgere der vælger denne løsning. De borgere der ved at holdforløb er mere motiverende, vælger dette.
Det skyldes muligvis, at de borgere der kontakter os nu under corona, ved at der ikke er mulighed for holdforløb.
Efter corona er hold det borger først tilbydes, når de henvender sig om Stopforløb. Herefter Liva (app hvor borger tilbydes individuelt Stopforløb). Hvis borger ikke kan indgå på hold og ikke er digital kan individuelt forløb fysisk, pr. telefon eller på teams være en mulighed.
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
De telefoniske forløb fungerer forbavsende godt, for de borgere der vælger denne løsning. De borgere der ved at holdforløb er mere motiverende, vælger dette.
Det skyldes muligvis, at de borgere der kontakter os nu, ved at der ikke er mulighed for holdforløb, at det fungerer så godt?
Størsteparten af dem jeg taler med, vil gerne opstarte et telefonisk forløb.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!