Formål
Formålet var at få skabt en fælles tværgående politisk strategisk retning ml. kommunalpolitikere, den strategiske ledelse og fagpersoner med afsæt i Halsnæs Kommunes vision ’Halsnæs i Bevægelse’ og pejlemærket med fokus på at prioritere velfærd og styrke borgernes muligheder i livet gennem sundhed og uddannelse både internt i kommunen og i samspil med foreninger, borgere og eksterne samarbejdspartnere.
Målgruppe & Arena
Børn og unge var en fokuseret målgruppe, og der blev lavet en film med ungeperspektiver, som blev introduceret på Policy Lab samtidig med at børn- og unges hverdagsliv blev foldet ud via interview af fagprofessionelle og undervejs i de dialogopgaver, der blev produceret input til på workshoppen.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
01/08/2024
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Et policy lab er en tre timers workshop tilrettelagt i et tæt samspil mellem politikere og praksis (med engagement af relevante fra politiske udvalg, direktion, chefgruppe og ledelse – og desuden med et fagligt ophæng i form af engagerede konsulenter og borgere). Selve policy lab’et krævede stort forarbejde med planlægning af selve workshoppen og med en plan for opfølgning. Undervejs var der ejerskab i hele styringskæden hvilket var med til at skabe et mere langsigtet fokus på sundhedsfremme-dagsordenen.
Resultatet af workshoppen og den opfølgende strategiformuleringsproces blev en fælles strategisk retning i form af en ’one pager’(se vedhæftede fil), som bl.a. har medført:
• En styrket og fornyet tilgang omkring rygestop til unge med fokus på ungeinvolvering, forældreinformation og uddannelsen af lokale instruktører.
• Kobling til forskellige former for fællesskaber som Folkely Festivalen, hvor 100 unge var frivillige
• Fællesspisning på tværs af unge og ældre fx ml. FGU-elever og aktivitetscenteret for ældre ’Paraplyen’ for at styrke fællesskaber og deltagelse i lokalsamfundet
• En styrket sammenhæng til de strategiske elementer i visionen om bosætning og grøn omstilling bl.a. med drøftelse af mulige strukturelle tiltag i forhold til mobilitet og attraktive miljøer for børn og unge.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Arbejdet var organiseret i et tæt samarbejde ml. Halsnæs Kommune med ejerskab i direktionen og i sundhedsafdelingen, Resonans, Sund By Netværket og Steno Diabetes Center Copenhagen og Steno Diabetes Center Aarhus.
Arbejdet var koordineret med det STICKE-projekt, som Steno-forskerne har igangsat i Halsnæs Kommune. STICKE (Systems Thinking In Community Knowledge Exchange) er et brugervenligt softwareprogram designet til at systematisere processer gennem en systemorienteret tilgang. Dette program hjælper lokalsamfund og organisationer med at tackle komplekse sundhedsudfordringer ved at skabe en fælles forståelse af de systemer, der forårsager disse udfordringer. Ved at understøtte initiativer på flere niveauer, som opstår og forankres lokalt, bidrager STICKE til at sikre bæredygtige og effektive løsninger.
Rekruttering
Unge blev rekrutteret via fagprofessionelle kolleger.
Økonomi pr. år
< 50.000
Policy Lab blev afviklet inden for eksisterende økonomiske rammer og personaleressourcer.
Policy Lab har været med til robustgøre den tværgående organisering om børn og unge og har affødt flere nye indsatser
Virkning
Policy Lab gav et fælles afsæt for at etablere en tværgående indsats om børn og unges sundhed og trivsel. Det har været med til at robustgøre den tværgående organisering om børn og unge og har affødt flere nye indsatser herunder boligsociale indsatser som streetbold, økologi i daginstitutioner og mindre brug af skærm i dagtilbud og skoler.
Derudover blev der på baggrund af Policy Lab udarbejdet et forslag til strategisk retning for Halsnæs Kommunes arbejde med børn og unges sundhed og trivsel, som efterfølgende er godkendt af relevante politiske udvalg.
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Når vi er flere om at forebygge, har det den største effekt på borgernes sundhed og trivsel – uanset om vi taler om at leve et aktivt familie-, fritids-, uddannelses- og arbejdsliv i sundhedsfremmende lokalsamfund og nærmiljøer. Dén læring, på et tværgående Policy Lab er tydelig – at få kortlagt de mange ressourcer og kompetencer på tværs, at invitere alle indenfor og sætte hinanden i spil i en styret proces, har gjort, at flere har fået øjnene op for hinanden. Dette er en forudsætning for at tætne båndene mellem policy og praksis.
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Et Policy Lab skaber en ’her og nu’ opmærksomhed på dagsordenen, og det er givtigt med et bredt for- og efterspil. Indledningsvis skal der mobiliseres aktører (både unge selv, de der er i daglig kontakt med de unge, administrationen og politikere fra de givne udvalg – helst på tværs af hele kommunalbestyrelsen), og efterfølgende skal de forpligtende politiske håndslag løbende genbesøges. Det handler om at opbygge organisationen relationelt og fagligt, og det tager tid – og er ikke alene gjort med en afvikling af et Policy Lab.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!