Formål
På Rungsted Gymnasium oplevede mange unge et stort forventningspres og et stærkt præstationsfokus. Det ønskede gymnasiets rektor at ændre på. ABC for mental sundhed, Walk to Explore ved Jakob Aagaard og Rungsted Gymnasium indgik derfor et samarbejde om en interaktiv samtale- og refleksions-vandresti, som havde til formål at øge trivsel blandt eleverne.
Målgruppe & Arena
Refleksions- og vandrestien er rettet mod Rungsted Gymnasiums elever, særligt elever på 1. og 2. årgang. Stien blev indviet i 2019 ved et event på gymnasiet, hvor de nye 1. årgangselever mødte deres nye klasser for første gang. Den var således også tænkt som et bidrag til at ryste de nye klasser godt sammen.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
07/11/2019
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Refleksions- og vandrestien er en interaktiv vandrerute, hvor både elever og lærere kan bruge en aktiv pause til at tanke fornyet energi og enten alene, parvis eller i en mindre gruppe koble af i naturen og forholde sig til refleksionsspørgsmål undervejs. Håbet er, at ruten kan bidrage til at øge trivslen, afstresse og skabe endnu større samhørighed blandt elever og lærere. Ruten og de tilhørende samtale- og refleksionsspørgsmål blev udviklet i samarbejde med ABC for mental sundhed og Walk to Explore v/ Jakob Aagaard.
Refleksions- og vandrestien starter ved en stor tavle, som hænger indenfor på Rungsted Gymnasium. På tavlen er der oplysninger om vandrestien og partnere bag, herunder ABC for mental sundhed. Desuden indeholder tavlen en faktaboks omkring de positive effekter af at bevæge sig i naturen. Tavlen har laminerede forskningsbaserede refleksionsspørgsmål, som kan tages med på refleksions- og vandrestien, som er udendørs. Det drejer sig fx om spørgsmål omkring betydningen af sociale relationer for den enkelte eller spørgsmål, som får de unge til at reflektere over, hvornår de sidst har gjort noget for at holde sig mentalt eller spirituelt aktive. Andre spørgsmål handler om mere eksistentielle emner som fx hvilke kerneværdier den enkelte har eller om der er nogle vigtige sager, som man vil kæmpe for.
Ruten er 2,1 km lang, svarende til ca. 2800 skridt, tager 35-40 min. i samtaletempo og går fra skolen ned til vandet og retur.
ABC for mental sundhed er synligt med logo på tavlen, der introducerer stien og på de laminerede spørgsmålskort, der tages med ud på vandrestien. Flere af spørgsmålene handler om forhold direkte relateret til ABC-budskaberne om at gøre noget aktivt, gøre noget sammen og gøre noget meningsfuldt. Tanken er, at eleverne tænker over og taler sammen om, hvad mental sundhed er, hvordan de gør ABC, hvad man kan gøre for at hjælpe hinanden osv.
Læs mere om stien via artiklerne i Sjællandske Nyheder:
-Refleksionssti skal øge trivsel og den mentale sundhed
-Gåture i naturen skal afhjælpe gymnaisieelevers stress
-Se flere billeder her
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Refleksions- og vandrestien var et samarbejde mellem Rungsted Gymnasium, Walk-to-Explore ved Jakob Aagaard og ABC for mental sundhed (forskningsgruppen bag ABC).
Rekruttering
Stien blev indviet i 2019 ved et arrangement, hvor rektor for Rungsted Gymnasium Ruth Kirkegaard, professor Vibeke Koushede m.fl. holdt taler. Der var en del lokal presse på. Stien er rettet mod gymnasiets egne elever, så det har ikke som sådan været nødvendigt med rekruttering af deltagere.
Økonomi pr. år
Ikke oplyst
Det har ikke kostet særskilte arbejdstimer på Rungsted Gymnasium, men det har krævet at eksisterende arbejdsgrupper på arbejdspladsen (på Rungsted Gymnasium et pædagogisk udvalg) brugte arbejdstid på at udvikle konceptet sammen med ABC for mental sundhed og Walk to Explore v/ Jakob Aagaard. I alt er der afholdt 2-3 arbejdsmøder. Det har derudover kostet arbejdstimer hos Walk to Explore og ABC for mental sundhed at udvikle refleksionsspørgsmål, tavle mm. i et samarbejde med Rungsted Gymnasium.
Håbet er, at ruten kan bidrage til at øge trivslen, afstresse og skabe endnu større samhørighed blandt elever og lærere
Virkning
Der blev gennemført interviews med en række af eleverne umiddelbart efter de havde været på gåturen for første gang. Der var overvejende positive tilbagemeldinger, og flere elever fortalte, at de godt kunne forestille sig at gå turen igen. Desuden foreslog flere elever, at refleksions- og vandrestien med fordel kunne tænkes ind i selve undervisningen i gymnasiet.
Efterfølgende bruges refleksionsstien i dagligdagen i de enkelte klasser, når lærerne vurderer, at der er behov for gode dialoger og refleksion
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Det ville have være godt, hvis der var flere medarbejdere (samt elever) til at bære projektet helt fra udviklingsfasen. Så en tidligere medarbejderinvolvering til at sikre den længere forankring i organisationen, ville være et råd herfra.
Kilde til citat: Kilde: Timm, M. Skal øge trivsel og mental sundhed. Sn.dk d. 8 november 2019
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!