ABC værktøjer i Slagelse kommune

ABC dialogkort til forskellige målgrupper, børn, skolebørn, voksne og til medarbejdere.

Udskriv case

Kontakt

Pernille Vibe Hansen
Chefkonsulent
Slagelse Kommune Center for Sundhed og Ældre (Folkesundhed)

Tlf: 58 57 44 38
pvhan@slagelse.dk

Denne case er besøgt

gange

Type indsats

Indsatsen er i drift

Økonomi pr. år

Ikke oplyst

Kommune/organisation

Formål

Formålet med dialogkortene til børn i daginstitutioner er:
At få børnene til at lave nogle bevægelsesøvelser (gør noget aktivt), nogle samarbejdsøvelser (gør noget sammen) og sætte fokus på meningsfulde aktiviteter (gør noget meningsfuldt).

Formålet med dialogkortene til skolebørn, voksne og medarbejdere er:
At hjælpe deltagerne til at blive opmærksomme på, hvad de fremadrettet kan gøre for deres egen og andres mentale sundhed.

Målgruppe & Arena

Målgrupper.
1. sæt dialogkort - målgruppe daginstitutionsbørn
2. sæt dialogkort - målgruppe skolebørn
3. sæt dialogkort - målgruppe voksne
4. sæt dialogkort - medarbejdere i kommunen

Dialogkortene er bl.a. anvendt i daginstitutioner, skoler, på workshops for borgere, på ABC ambassadøruddannelsen og i forskellige afdelinger i kommunen

Type af indsats

Indsatsen er i drift

Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne

  • Information og undervisning
  • Beskrivelse af indsats

    Dialogkortene er udarbejdet så der er opgaver i forhold til aktivitet, fællesskab og meningsfuldhed. Eksempelvis til de små børn: slå en kolbøtte (gør noget aktivt), giv hinanden massage (gør noget sammen) og fortæl hvad der gør dig glad (gør noget meningsfuldt).

    Dialogkortene til voksne fungerer mere som et samtale spil som kan anvendes i mange sammenhænge. Vi anvender det i kommunen i samtaleforløb eks. i CPUS, på skoler, i uddannelsessammenhænge osv. Samtalekortene er spørgsmål i forhold til aktivitet, fællesskab og meningsfuldhed. Eksempler på spørgsmål. ”Hvor finder du ro?” ”Hvornår har du sidst gjort noget godt for andre?” ”Hvad er det gode liv for dig?”

    Der er ikke en egentlig drejebog til brugen af dialogkortene, men det kan anbefales at dialogkortene placeres i en bunke og at deltagerne skiftes til at trække fra bunken. Selve dialogen, aktiviteterne og den videre proces faciliteres af det faglige personale.

    Dialogkortene kan sætte nogle tanker i gang, men kan ikke stå alene hvis den optimale virkning skal nås. Her er det vigtigt, at den enkelte arbejder videre. Her bruger vi bl.a., - i forhold til skolebørnene og de voksne - at de skal udfylde en tom skabelon med de ønsker, de har i forhold til fremadrettet at sætte fokus på at gøre noget aktivt, noget sammen og noget meningsfuldt

    Dialogkortene kan eksempelvis bruges til samlinger i daginstitutioner, af skolekontaktlærerne i skoleregi, i workshops for borgere i netværkshuse, Frivilligcentre osv.

    Dialogkortene kan downloades som PDF via bilagene nedenfor eller købes via Slagelse Kommunes Medieshopher

    Desuden kan du læse om alle vores ABC aktiviteter via dette link

    Materiale

    ABC spillekort til voksneDownload

    ABC spillekort - skolebørnDownload

    ABC spillekort til små børnDownload

    Organisering og samarbejdspartnere
    De fire sæt dialogkort er udviklet i et tæt samarbejde mellem de forskellige afdelinger i Slagelse Kommune. Folkesundhed har haft det overordnede ansvar og arbejdet sammen med følgende afdelinger - Dagtilbud, Skole, Center for Psykosocial Udvikling Slagelse og HR. Derudover er dialogkortene blevet kvalitetssikret i det interne ABC netværk der er i Slagelse Kommune

    Rekruttering

    Ikke relevant

    Økonomi pr. år

    Ikke oplyst

    Vi oplever i høj grad at dialogværktøjer kan være med til, at sætte fokus på og hjælpe deltagerne til at blive opmærksomme på hvad de fremadrettede kan gøre for deres egen og andres mentale sundhed.

    Pernille Vibe Hansen, Chefkonsulent, Slagelse Kommune Center for Sundhed og Ældre (Folkesundhed)

    Virkning

    Der er ikke systematisk udarbejdet en evaluering af indsatsen.
    Erfaringerne fra de to første sæt dialogkort, har dog været så gode, at der er udviklet yderligere to sæt til andre målgrupper. Dialogkortene kan sætte nogle tanker i gang, men kan ikke stå alene hvis den optimale virkning skal nås. Her er det vigtigt, at individet arbejder videre. Her bruger vi bl.a., at de skal udfylde en tom skabelon med de ønsker, de har i forhold til fremadrettet at sætte fokus på at gøre noget aktivt, noget sammen og noget meningsfuldt.

    Evalueret

    Nej, Ikke evalueret

    Vurdering

    Er formålet opfyldt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Yderligere kommentarer

    Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen

    Vigtigt med involvering fra flere centre
    Have en grafiker der kan lave opsætning og grafisk design

    Barrierer for gennemførelsen af indsatsen

    Corona har gjort det lidt svære at komme ud og fortælle fysisk om dialogkortene på daginstitutionerne. Det er gjort over nettet og derfor har denne proces været anderledes end ved de øvrige dialogkort.

    Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen

    Følg denne case
    Informér
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Relaterede cases

    Fællesskabsstafet i Slagelse Kommune

    At skabe fællesskaber på tværs og synliggøre de mange givende fællesskaber der findes indenfor kommunegrænsen i samarbejde med Frivilligcenter Slagelse

    Dialogspillet ”Dig & Mig”

    Brætspil til arbejdet med fremme af seksuel sundhed blandt børn og unge udviklet i Aalborg Kommune

    Tilføj en case fra din kommune

    Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
    Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!

     

     

    0
    Would love your thoughts, please comment.x
    ()
    x