Køge Kvitter Smøgerne

’Gammeldags’ rekruttering via lokale medier fx pressemeddelelse, omdeling af materialer på biblioteker, Borgerservice, PL og lokal annoncering på Facebook

Udskriv case

Kontakt

Henrik Borggren
Sundhedskonsulent
Forebyggelse og Sundhedsfremme, Sundhedsafdelingen, Køge Kommune

Tlf: +4529337096
henrik.borggren@koege.dk

Denne case er besøgt

gange

Type indsats

Indsatsen er i drift

Økonomi pr. år

200.000 - 300.000

Kommune/organisation

Formål

Indsatsen har som formål at markedsføre rygestoptilbud som nyt, sjovt, social og ikke mindst effektivt, for derigennem at rekruttere flere rygere.

Målgruppe & Arena

Indsatsen har især fokus på storrygere, midaldrende 50+ år, kortuddannede og ofte udenfor arbejdsmarkedet. Der er ingen speciel arena.

Type af indsats

Indsatsen er i drift

01/01/2017

Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne

  • Tilbud
  • Beskrivelse af indsats

    Indsatsens grundtanke er ’gammeldags’ rekruttering via lokale medier fx pressemeddelelse, omdeling af materialer på biblioteker, Borgerservice, PL og lokal annoncering på Facebook.

    I rekrutteringsindsatsen forsøger vi at beskrive hvad der sker på rygestop kurset og bruger foto og citater fra tidligere rygestoppere. Derudover har vi konkurrencer, hvis man tilmelder sig til rygestop kan man vinde fx 1 års forbrug af lakridspiber.
    Læs mere om rekruttering under punkt 5 og se de vedhæftede filer for inspiration

    Rygestoppet er nyt ’cafeagtigt’ med god forplejning, lodtrækning af gode gaver ved hver mødegang og en større præmie til det vindende hold. Alle 50-80 deltagere inddeles i grupper a 6-8 deltagere der hver har deres egen rygestoprådgiver.

    Rygestopkurset løber over 8 uger med 8 mødegange, hver mødegang er 30-30-30 minutter – 30 minutters rygestop i egen gruppe – 30 minutters fælles oplæg – 30. minutters rygestop i egen gruppe. De fælles oplæg er en blanding af faglige indslag fx rygestopmedicin og lokale ’kendisser’ der fortæller deres egen historie om motivation i livet.

    Derudover gør vi alt for at rygestoppet skal blive succesfuldt og varigt, ved at give tilskud til rygestopmedicin, vi følger rygestopperne med kontakt (SMS og mobil) mellem mødegangene og enkelte kan få individuel rådgivning imellem mødegangene.

    Fil 1: Rekrutteringsmateriale

    Materiale

    RekrutteringspostkortDownload

    Præsentation til afslutningskonferenceDownload

    Organisering og samarbejdspartnere
    Køge Kvitter Smøgerne er udviklet i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse (KB), hvor KB tilbyder inspiration til kommunens nuværende praksis og grafiske materiale. Udvikling af indsatsen er sket i et samarbejde mellem følgende partnere:
    - Kommunens sundhedskonsulenter / rygestopkoordinator
    - Frivillige fra KB’s lokalforening
    - KB’s områdekonsulenter
    - Projektledere fra KB

    Rekruttering

    Køge Kvitter Smøgerne sker via kampagnelignende aktiviteter som fx pressemeddelelse, artikler til lokalaviser, annoncer i lokalaviser, roll ups, omdeling af postkort, annoncering via Facebook, og radiospot i lokalradioen mmm. Især Facebookrekruttering har været effektiv.
    Rekrutteringen sker også via lokale ambassadører, lokale ’kendisser’ og i tæt samarbejde med Kræftens Bekæmpelse og lokalforeningen Køge.

    Økonomi pr. år

    200.000 - 300.000

    • Kampagneaktiviteter kr. 100.000 med udarbejdelsen af materialer og Facebook opsætning og annoncering (engangsbeløb da kampagnen kan genbruges med små ændringer)

    • Rygestopkurset 200.000 kr. (100.000 kr. pr. runde med 50-80 deltagere pr. gang) – pt. har vi 2 runder pr år. Pengene er næsten udelukkende til honorering af rygestoprådgivere.

    • Køge Kvitter Smøgerne bruger ¼ årsværk interne personaleressourcer ved 2. runder pr. år.

    Super rygestopkonsulenter, god forplejning, og god stemning hvor vi kommer hinanden ved.

    Anonym, Deltager i Køge Kvitter Smøgerne, Køge

    Virkning

    Rekrutterings indsatsen virker over alt forventning, da 50-100 rygere melder sig til hver runde der slås op. I efteråret 2018 var der 100 tilmeldte og 82 på holdet.
    Ift. at undersøge rekrutterings indsatsens effekt vil vi fremover undersøge hvilke elementer der giver størst effekt blandt andet ved at spørge deltagerne.
    Effekten af selve rygestopkurset er indrapporteret til rygestopbasen. Pt. (2017-2018) ligger Køge Kvitter på 90% røgfri ved kursusafslutning og 52% røgfri ved 6. måneders opfølgningen.

    Evalueret

    Ja, Internt evalueret

    Vurdering

    Er formålet opfyldt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?

    I høj gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Yderligere kommentarer

    Læs mere her:

    Links: Køge Kommune - www.koege.dk/kks
    Køge Kvitter Smøgerne Facebook -https://www.facebook.com/Køge-Kvitter-Smøgerne-1856874201034476/?epa=SEARCH_BOX

    Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen

    Barrierer for gennemførelsen af indsatsen

    Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen

    Relaterede cases

    Rigere uden Røg

    Vil tilbud om økonomisk belønning til rygere der opnår røgfrihed, rekruttere flere rygere og opnå højere rygestoprater?

    Rygestopkursus

    Håndholdt indsats og tilbud om gratis rygestopmedicin - et rygestopkursus for alle rygere i Kolding Kommune

    Kvit det skidt

    Rygestoptilbud til storrygere - individuelle, håndholdte og fleksible rygestopkurser kombineret med betalte rygeafvænningsprodukter.

    Tilføj en case fra din kommune

    Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
    Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!