ABC for mental sundhed som en del af teambuilding for 7. klasses elever i Kalundborg Kommune

ABC post med fokus på mikrohandlinger

Udskriv case

Kontakt

Laura Deigaard Sørensen
Sundhedskonsulent
Kalundborg Kommune

Tlf: 24841276
laura.sorensen@kalundborg.dk

Denne case er besøgt

gange

Type indsats

Indsatsen er i drift

Økonomi pr. år

< 50.000

Kommune/organisation

Formål

Det overordnede formål med teambuilding dagene var at ryste 7. klasserne sammen.

Formålet med ABC-posten, hos Sundhed og Udvikling, var at få eleverne til at samarbejde og sørge for, at alle tog del i den stillede opgave. Derudover var det en øvelse i at kommunikere, have en positiv holdning til hinanden og opgaven, samt holde fokus.

Målgruppe & Arena

Målgruppen er alle 7. klasses elever fra folkeskolerne i Kalundborg Kommune.

Mange folkeskoler i kommunen går kun til 6. klasse, så de store skoler samler elever fra de små skoler, når de kommer i 7. klasse. Det er derfor meget forskelligt fra klasse til klasse, hvor godt eleverne kender hinanden i forvejen.

Type af indsats

Indsatsen er i drift

09/08/2021

Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne

  • Information og undervisning
  • Beskrivelse af indsats

    Teambuildingdagene foregår over tre dage på en naturskøn beliggenhed i Kalundborg Kommune (Røsnæs Naturskole).
    Fordelt over de tre dage kommer alle 7. klasses eleverne fra de folkeskoler i kommunen, der har udskolingselever (4 skoler). De kommer en-to skoler af gangen og bliver delt op i de klasser, de skal gå i fremover.
    Hver klasse skal gå rundt til fem forskellige poster (SSP, Musisk Skole, Headspace, UngKalundborg og Sundhedsafdelingen), der alle har forskellige opgaver, eleverne skal løse.
    Eleverne får point ud fra, hvor godt de løser opgaven på nogle bestemte kriterier, og vinderen får en vandrepokal, der skal kæmpes af de nye 7. klasser om året efter.

    På posten hos Sundhed og Udvikling skulle eleverne lave 8 ens snobrød. De var mellem 16 og 25 elever i hver klasse, så de skulle i den grad samarbejde.
    Til snobrøddene var der forskellige slags krydderier og ingredienser, de kunne putte i dejen/pynte med. De havde ca. 30 min. til at løse opgaven.

    Materiale

    Organisering og samarbejdspartnere
    SSP har været tovholder og initiativtager.
    SSP har organiseret dagene, mens samarbejdspartnerne primært har stået for at planlægge og organisere deres egen post.
    Samarbejdspartnere er UngKalundborg (ungdomsskole + ungdomsklubber), Headspace, Musisk Skole og Sundhed & Udvikling.

    Rekruttering

    Det er en ledelsesmæssig beslutning fra skolelederne, at eleverne skulle deltage.

    Økonomi pr. år

    < 50.000

    Overordnet vides den økonomoske ramme ikke.
    Sundhed og udvikling har brugt ca. 35 medarbejdertimer på det og materialer for ca. 2.000 kr.
    Indsatsen er finansieret gennem allokerede ABC-midler.

    Mange folkeskoler i kommunen går kun til 6. klasse, så de store skoler samler elever fra de små skoler, når de kommer i 7. klasse. Det er derfor meget forskelligt fra klasse til klasse, hvor godt eleverne kender hinanden i forvejen.

    Laura Deigaard Sørensen, Sundhedskonsulent, Kalundborg Kommune

    Virkning

    På posten hos sundhed og udvikling kunne vi fornemme, lidt uformelt, blandt lærerne, at det var en god post for eleverne. De fleste elever virkede også til at hygge sig.
    Der bliver ikke yderligere evalueret på indsatsen, hverken den enkelte post eller overordnet i forhold til hele dagen.

    Evalueret

    Nej, Ikke evalueret

    Vurdering

    Er formålet opfyldt?

    I nogen gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?

    I nogen gradSlet ikke I mindre grad I nogen grad I høj grad

    Yderligere kommentarer

    Posten ved Sundhed og Udvikling som en del af en større helhed (hele teambuildingdagen) fungerer rigtig godt. Samlet set vurderer vi, at eleverne har fået en god dag ud af det, samt (på en anderledes måde) øvet sig i at holde fokus, kommunikere, løse en opgave, mm..

    Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen

    På posten hos Sundhed og Udvikling kan det være en fordel at dele eleverne op i mindre hold. Det er mange at skulle blive enige om et "design" af et snobrød, når man er 25 mennesker. Det er for mange.

    Barrierer for gennemførelsen af indsatsen

    For mange elever på holdene, for ufokuserede og trætte elever eller lærere, der involverede sig i mindre grad.

    Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen

    Fokuserede og veloplagte elever. Når der var få elever på holdene. Lærere der var engagerede og involverede. God organisering på posten.

    Følg denne case
    Informér
    guest
    0 Comments
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Tilføj en case fra din kommune

    Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
    Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!

     

     

    0
    Would love your thoughts, please comment.x