Formål
Formål med casen er:
At styrke koblingen til byens foreninger og fællesskaber som vej til mental trivsel
At sikre et øget fokus på brobygning blandt det kommunale fagpersonale
At flere borgere fortsætter fysisk træning i byens foreninger efter fx endt genoptræningsforløb og/eller et forløb hos en sundhedskonsulent
At fællesskaber i civilsamfundet fastholder borgere i et positivt udviklingsforløb
Bagtæppet for casen er at Ringsted Kommune er en Fællesskabsby. Grundtanken i initiativet Fællesskabsby er at aktivere byens øjne og ører i forhold til at spotte- og opstarte dialog med den voksende gruppe af mennesker, der falder uden for fællesskaberne, og som har brug for at blive hjulpet ind i en forening eller et fællesskab. Forskellige aktører i byen, herunder kommunalt fagpersonale med borgerkontakt understøttes til at indtænke brobygning til tilbud i civilsamfundet, hvor de vejviser til byens foreninger og fællesskaber.
Forskning og undersøgelser peger på, at fællesskaber kan være løftestang for mental trivsel.
I nærværende case beskrives således IKKE de samlede indsatser i relation til initiativet Fællesskabsby, men fokuseres udelukkende på, hvordan Sundhed og Træning i Ringsted Kommune har brugt initiativet Fællesskabsby som afsæt til at arbejde mere strategisk med brobygning til byens foreninger og fællesskaber og som afsæt til at koble sine tilbud tættere til udvalgte boligområder mhp. at nå borgergruppe, som ellers har været svære at nå.
Målgruppe & Arena
- Fagpersonale i Sundhed- og Træning i Ringsted Kommune: Udbrede øget fokus på brobygning.
- Borgere, der har kontakt med kommunens sundhedskonsulenter og/eller fysio-ergoterapeuter og andet træningspersonale
Arena:
Ringsted Kommunes sundhedshus, dér hvor kommunens sundhedskonsulenter og terapeuter møder størstedelen af borgerne.
Udvalgte almene boligområder, hvor forebyggende sundhedstilbud tilbydes i en ny ramme tættere på borgerne
Type af indsats
Indsatsen er et projekt
Projekt periode
01.01.2022 - 30.06.2027
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Indsatsen går på 3 ben:
1) Udbrede et øget fokus på brobygning:
Arbejdet med få kommunale fagmedarbejdere til at orientere sig ud over deres eget kerneområde er en lang proces, der kræver et kontinuerligt fokus. Målet er, at kommunens medarbejdere i højere grad begynder at søge nye løsninger i samarbejdet med civilsamfundet, og at fagmedarbejderne i kommunen får styrket deres kompetencer og viden ift. brobygning, samt at dette systematisk indtænkes i arbejdsgange med borgerkontakt. Der er på mange måder en kulturændring, hvor der skal skabes en øget bevidsthed, der gør brobygning til byens foreninger og fællesskaber til en systematisk og naturlig del af kommunale fagmedarbejderes arbejdsgange.
2) Henvisning til en Fællesskabsguide:
Som en del af Fællesskabsby-initiativet har Ringsted Kommune en Fællesskabsguide, som understøtter borgere, fagpersoner, frivillige i boligområder og foreninger i brobygning og aktiv vejvisning. Fællesskabsguiden kan understøtte fagpersoner i arbejdet med brobygning ift. sparring og viden om konkrete fællesskaber og muligheder. Samtidig kan de vejvisende aktører, herunder det kommunale fagpersonale henvise til Fællesskabsguiden i de tilfælde, hvor de ikke selv har viden og/eller tid til at gennemføre en vejvisning.
3) Fællesskabsoversigt og synlighed af tilbud:
Som en del af Fællesskabsby-initiativet, er der i Ringsted udviklet et digitalt univers, som gør det nemmere for borgere og fagpersoner at finde frem til byens fællesskaber. Hjemmesidens primære funktion er en fællesskabsoversigt med byens foreninger, uformelle fællesskaber og rådgivende tilbud. Fællesskabsoversigten er tænkt som et værktøj for det kommunale fagpersonale, og giver et overblik over relevante tilbud, som de kan henvise borgere til at benytte sig af.
Én samlet fællesskabsoversigt underbygger en mere systematisk tilgang til vejvisning og brobygning til tilbud i civilsamfundet, hvor brobygning til fællesskaber ikke bliver tilfældigt båret af enkeltpersoners vinkel og viden.
Nøglemedarbejderen har brugt fællesskabsoversigten som afsæt for at lave et fysisk produkt i form af en rullende oversigt (whiteboard på hjul) med præsentation af udvalgte foreninger og fællesskaber. Denne kan tages med ind i fx træningslokale som afsæt for dialog med borgere i forløb.
Nøglemedarbejderen har desuden sørget for at synliggøre fællesskabsoversigten ved at bruge kommunens Fællesskabsguide på infoskærme i kommunens Sundhedshus mhp. at fastholde fokus hos medarbejderne såvel som gøre borgere opmærksomme på tilbud i byen. Her er byens tilbud og særligt tilrettelagt seniorfitness og –motion bl.a. blevet synliggjort.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Fællesskabsguide har understøttet indsatserne med at udbrede brobygning. I det daglige er det en udvalgt nøglemedarbejder, der har stået for at udbredelse og opfølgning blandt personalet i Sundhed og Træning, og løbende har sikret den ledelsesmæssige opbakning og fokus.
Rekruttering
De involverede borgere er primært borgere, der er i et forløb i kommunen, og som her møder kommunalt fagpersonale – fx en sundhedskonsulent. Derudover er infoskærme i Sundhedshuset blevet brugt til at markedsføre fællesskabsoversigten og muligheden for at kontakte kommunens Fællesskabsguide.
Økonomi pr. år
500.000 - 1.000.000
Fællesskabsoversigten er opbygget med midler fra Nordea-fonden, som en del af Fællesskabsby-initiativet.
Resten primært medarbejdertime som finansieres delvist af Nordea-fonden delvist af Ringsted Kommune.
”Jeg kan mærke, at mine kollegaer bliver mere og mere opmærksomme på de tilbud, der er i civilsamfundet, og hvordan de kan understøtte de borgere, som de møder, til at blive del af dem. Vi har mange borgere, der kommer igen og igen – vores håb er, at vi ved at hjælpe dem ud i byens foreninger, hjælper dem ind i nogle fællesskaber, hvor de kan fortsætte deres udvikling eller træning, når vi afslutter dem.”
Virkning
Initiativet Fællesskabsby Ringested afsluttes i udgangen af 2027. Den samlede evaluering deles offentligt når initiativet er afsluttet. Der er ikke indsamlet data specifikt i Sundhed og Trænings særlige fokus på brobygning og samarbejde med Fællesskabsby initiativet.
Evalueret
Nej, Ikke evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Øget fokus på brobygning, hvor fagpersonale indtænker vejvisning til byens foreninger og fællesskaber i deres hverdag og i dialogen med de borgere, som de møder, er for mange medarbejdere en kulturændring. For at kunne lykkes, er det vigtigt, at der er opbakning fra ledelsen, såvel som at der udpeges centrale nøglemedarbejdere, der kan understøtte et kontinuerligt fokus på brobygning og udbrede viden blandt de øvrige medarbejdere i enheden.
Se mere om Indsatsen Fællesskabsby Ringsted i nedenstående video:
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Øget fokus på brobygning, hvor fagpersonale indtænker vejvisning til byens foreninger og fællesskaber i deres hverdag og i dialogen med de borgere, som de møder, er for mange medarbejdere en kulturændring. For at kunne lykkes, er det vigtigt, at der er opbakning fra ledelsen, såvel som at der udpeges centrale nøglemedarbejdere, der kan understøtte et kontinuerligt fokus på brobygning og udbrede viden blandt de øvrige medarbejdere i enheden.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Få ressourcer i hverdagen:
De fleste fagmedarbejdere i en kommune har en stor åbenhed ift. at styrke brobygning til tilbud i civilsamfundet, men er på trods heraf ofte snævert fokuseret på de konkrete serviceydelser, som de leverer.
Mange fagpersoner har begrænsede ressourcer til at indgå i nye udviklende tiltag, og på trods af at kunne se vigtigheden af styrket brobygning, er det ikke altid nemt at få nye arbejdsgange og fokusområder arbejdet ind under huden på folk. Når en travl hverdag ruller, er der en tendens til, at ”nice-to”-opgaver glemmes.
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Nøgleperson sikrer kontinuerligt fokus
Det har været en styrke at have en udvalgt nøgleperson, der har kunne sikre fx vidensudbredelse til nye medarbejdere, og som har haft ansvaret for at sikre synlighed i form af understøttende tiltag overfor sine kollegaer og synlighed på fx infoskærme.
Ikke fundet nogle ;-(
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!