Formål
Udviklingsprojektet har haft til formål at udvide børnenes deltagelses- og læringsmuligheder for at mindske chanceulighed.
Et delmål har været at styrke det pædagogiske personales refleksionskompetencer og normkritiske opmærksomhed i hverdagens samspil med børnene.
Målgruppe & Arena
Indsatsen var overordnet set rettet mod alle børn i vuggestuer, dagplejer, børnehaver og fritidshjem i de to deltagende områdeinstitutioner.
Projektaktiviteterne var primært rettet mod ca. 240 pædagogiske medarbejdere, dvs. pædagoger, ledere, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, dagplejere og studerende.
Type af indsats
Indsatsen er i drift
01/11/2018
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Indsatsen blev iværksat som et videndelingsprojekt, hvor eksisterende erfaringer fra Børnehusene Kokkedal blev delt og videreudviklet i samarbejdet med Børnehusene Fredensborg. Indsatsen har siden været en integreret del af den daglige drift i begge områdeinstitutioner.
De konkrete indsatser og projektaktiviteter er nærmere beskrevet i folderen Ligestilling i læringsmuligheder - normkritisk kompetenceudvikling på tværs, vedhæftet i bilag 1.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Det var en del af projektet at afprøve en ny organisering af kompetenceudvikling på tværs af områdeinstitutioner. Projektet blev gennemført i et tæt samarbejde mellem områdelederne af de to områder i en arbejdende styregruppe, hvor også områdernes tillidsvalgte for BUPL samt en intern pædagogisk konsulent deltog.
Rekruttering
Da indsatsen har fundet sted i dagtilbud målrettet allerede ansatte medarbejdere har der ikke været behov for en specifik rekrutteringsindsats. Derimod har det været centralt for projektet at organisere og rammesætte videndeling på alle niveauer i de to organisationer.
Læs mere i pjecen Ligestilling i læringsmuligheder - normkritisk kompetenceudvikling på tværs.
Økonomi pr. år
100.000 - 200.000
Projektet blev delvist finansieret af puljemidler og bevillinger fra Velfærds- og forskningsfonden for pædagoger, BUPL's Udviklingspulje, Pædagogisk Udviklingsfond og FOA Nordsjælland. Resten var selvfinansieret.
Den angivne økonomi pr. år herover henviser udelukkende til den del af finansieringen, som blev dækket af puljemidler og bevillinger.
"Ligestilling kommer ikke af sig selv - heller ikke her hos os. Vi bliver til stadighed forundrede over, hvor mange dele af vores hverdag, sprog og vaner, der er farvet af snævre og utidssvarende kønsforståelser. Derfor bliver vi aldrig færdige med at reflektere over normers indvirkning på børnenes læringsmuligheder. Sådan skal det nødvendigvis være, når opgaven er at tilrettelægge professionelle læringsmiljøer med afsæt i den aktuelle børnegruppes forudsætninger og behov!"
Virkning
Læs om projektets resultater i pjecen Ligestilling i læringsmuligheder - normkritisk kompetenceudvikling på tværs.
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
Se pjecen Ligestilling i læringsmuligheder - normkritisk kompetenceudvikling på tværs.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Se pjecen Ligestilling i læringsmuligheder - normkritisk kompetenceudvikling på tværs.
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
Se pjecen Ligestilling i læringsmuligheder - normkritisk kompetenceudvikling på tværs.
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!