Formål
Indsatsens overordnede formål er at styrke elevernes trivsel og øge deres mentale sundhed og dermed forebygge udvikling af mistrivsel og dårlig mental sundhed. Det gøres ved, at eleverne trænes i at bruge redskaber, der øger deres tro på egne evner (self-efficacy) og evne til at forstå sig selv og andre (mentalisering).
Målgruppe & Arena
Målgruppe: elever i 7.-10. klasse
Arena: Grundskoler
Type af indsats
Indsatsen er et projekt
Projekt periode
01.01.2021 - 31.12.2024
Type indsats med udgangspunkt i forebyggelses-pakkerne
Beskrivelse af indsats
Basal – sammen om trivsel består af et klassebaseret forløb til elever og et kompetenceudviklingskursus til lærere. Elevforløbet består af 8 moduler á to lektioner. Det er bygget op om både digital og analog undervisning og omfatter øvelser og træning i simple redskaber, der tager afsæt i relevante emner fra de unges hverdag, fx pres, præstationer, venskaber og relationer samt usikkerhed og bekymringer.
Skolernes medarbejdere bliver vejledt og kompetenceudviklet til at anvende og facilitere indsatsens metoder og indhold til eleverne, så de kan bruge redskaberne i hverdagen. Desuden introduceres forældre og øvrige medarbejdere til indsatsens værktøjer via målrettet materiale.
Indsatsen forankres på skoler i samarbejde med kommunen. Uddannelsen af medarbejderne varetages af Komiteen for Sundhedsoplysning.
Indsatsen er baseret på programmerne MentaliseringsProgrammet og LÆR AT TACKLE, der begge bygger på anerkendt viden og mange års erfaringer med henholdsvis den mentaliseringsbaserede tilgang og mestring i praksis. Begge er forankret i Komiteen for Sundhedsoplysning. Indsatsens konkrete indhold udvikles på baggrund af principper, temaer og redskaber fra de to programmer, og udformningen af undervisning og øvelser med eleverne har fokus på, at eleverne lærer at håndtere de særlige udfordringer, som kendetegner målgruppen.
Materiale
Organisering og samarbejdspartnere
Indsatsens implementeres i samarbejde mellem skole og kommune. Skolen udvælger en koordinator, der fungerer som kontaktperson til Komiteen for Sundhedsoplysning og kommunen. Udvalgte medarbejdere på skolen underviser og afholder klasseforløb lokalt på skolen.
Rekruttering
De 6 skoler, der er med i pilotafprøvningen, er bl.a. rekrutteret gennem samarbejde med kommunalt netværk. Fremadrettet rekrutteres der på samme vis, samt gennem oplæg, konferencer og mailkorrespondance.
Økonomi pr. år
Ikke oplyst
Indsatsen er finansieret af Ole Kirk’s Fond. Det er gratis for skoler og kommuner at deltage i både pilot- og udbredelsesfasen.
”Et fantastisk forløb, forankret i forskning og helt tæt på praksis”
Virkning
Pilotprojektet er stadig i gang, og data er derfor ved at blive indsamlet af Statens Institut for Folkesundhed.
Evalueret
Ja, Internt evalueret
Vurdering
Er formålet opfyldt?
Er indsatsen blevet implementeret som planlagt?
Yderligere kommentarer
Opmærksomhedspunkter for implementering af indsatsen
- At der er opbakning fra skoleledelsen.
- At forløbet – bestående af 8 moduler – så vidt muligt afholdes 8 uger i træk uden afbrydelser af fx ferier.
- At de af skolens medarbejdere, der afholder forløbet, har en tilknytning til klassen. Dog behøver det ikke at være en kontaktlærer.
- At de af skolens medarbejdere, der afholder forløbet, er optaget af og brænder for trivselsfremme og -forebyggelse.
- At skolens medarbejdere selv får lov at tilvælge indsatsen i forhold til at sikre ejerskab.
Barrierer for gennemførelsen af indsatsen
Vi har på nuværende tidspunkt endnu ikke oplevet barrierer i forhold til gennemførelsen af indsatsen.
Fremmende tiltag for gennemførelsen af indsatsen
- At have haft et fokus på det pædagogiske personales ejerskab, som bl.a. er opnået gennem kompetenceudvikling, dvs. kursus og vejledning.
- At det pædagogiske personale har fået praksiserfaring med indsatsens metoder og indhold forud for afholdelsen af forløb i skoleklasserne.
- At indsatsen er baseret og udviklet på baggrund af velafprøvede og veldokumenterede indsatser og materiale.
- At materialet, dvs. Guide til facilitering, Elevhæfte og web app, har været gennemarbejdet og lettilgængeligt for hhv. det pædagogiske personale og eleverne.
Har du en case fra din kommune, som andre kunne drage nytte af?
Bidrag til fællesskabet og tilføj din case her!